چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل :دکتر احمد مرادی، مدیرکل انتقال خون استان گیلان در نشست با اصحاب رسانه ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری سالار و سرور شهیدان، اظهار کرد: در استان گیلان روزانه به 300 واحد خون احتیاج داریم تا بتوانیم نیاز روزانه 32 بیمارستان دولتی و خصوصی استان را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه گیلان جزء استان‌های پر مصرف خون و فرآورده‌های خونی است، افزود: در حال حاضر استان ما به دلیل پدیده سالمندی پیرترین استان کشور محسوب می‌شود که کهولت سن و شایع بودن بیماری‌های گوناگون نظیر قلبی و عروقی و سرطان ها سبب افزایش مصرف خون و فرآورده‌های خونی می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان گیلان با بیان اینکه در استان چندین مرکز جراحی قلب باز وجود دارد که هر عمل به 6 تا 10 واحد خون نیاز دارد و روزانه به بیش 110 واحد خون نیاز دارند، گفت: بیش از هزار و 200 بیمار تالاسمی و 750 بیمار دیالیزی و هموفیلی از خون و فرآورده‌های خونی در استان بهره‌مند می‌شوند.

مرادی با بیان اینکه 10 درصد تالاسمی‌های کشور در گیلان زندگی می‌کنند، تصریح کرد: مبتلایان تالاسمی ماهی 4 بار خون مصرف می‌کنند که کلیه خدمات ویژه تالاسمی‌ها رایگان است.

مدیرکل انتقال خون استان گیلان با بیان اینکه سال گذشته 90 هزار مراجعه کننده به انتقال خون داشتیم که 75 هزار نفر موفق به اهدای خون شدند، خاطرنشان کرد: هر کیسه خون 35 روز و هر کیسه پلاکت 5 روز نگهداری می‌شود.

وی اضافه کرد: خون در کشور و استان جابه جا نمی‌شود و از خون هر استان در همان استان مصرف می شود. در کشور به ازای هر هزار نفر 27 اهدا کننده خون داریم اما در استان گیلان به ازای هر هزار نفر 32 نفر اهدا کننده خون داریم که بنابر پیری جمعیت تعداد اهداکنندگان جوان در استان روبه کاهش است.

مدیرکل انتقال خون گیلان با اشاره به اینکه از پلاسمای خون 8 نوع دارو تولید می کنیم که این امر در تحقق اقتصاد مقاومتی تاثیرگذار است، بیان کرد: مردم منبع تامین فرآورده های خون سازمان هستند که بدون هیچ چشمداشتی از سلامت خود به هم نوعانشان می بخشند.

وی با بیان اینکه تصمیم گیری ها در انتقال خون بر اساس عقل و خردجمعی است، تاکید کرد: باند، جناح و گروه خاصی در انتقال خون جایگاه ندارد؛ برنامه داریم حضور سازمان های مردم نهاد را در برون سپاری و خصوصی سازی برخی از فعالیت های سازمان انتقال خون پررنگ کنیم.

وی با اشاره به در پیش بودن ایام تاسوعا و عاشورای حسینی و نذر خون، گفت: نذر خون خیلی بهتر از قمه زنی و حجامت است به همین منظور با آغاز ماه محرم پایگاه های انتقال خون در استان آماده خونگیری از عزاداران حسینی هستند؛ مردم نوعدوست گیلان در این ایام بیشترین اهدای خون را انجام می دهند اما وقتی در این ایام حجم زیاد خون وارد می شود با محدودیت فضا نگهداری در یخچال ها مواجه می شویم لذا مردم خیرخواه می توانند در روزهای بعد از تاسوعا و عاشورا هم برای اهدای خون مراجعه کنند.

وی با اشاره به راه اندازی مرکز پذیره نویسی سلول های بنیادی خونساز(سپاس) گفت: سلول های بنیادی خونساز در بدن هر شخص مسئول ساختن اجزای خون می باشند، یکی از روش های درمان بیماری ها و بدخیمی های خون پیوند سلول های بنیادی خونساز به بیمار است. تاکنون در گیلان از سهمیه هزار و 500 نفری، 103 نفر عضو مرکز سپاس شده اند.

مرادی گفت: طی 6 ماه نخست سالجاری 45 هزار نفر به مراکز انتقال خون در سطح استان مراجعه کرده اند که 37 هزار نفر موفق به اهدای خون شدند.

مدیرکل انتقال خون گیلان بیان کرد: امحای زباله های خونی به دو شکل یا با دستگاه ضدعفونی یا از طریق اتوکلاو انجام می گیرد.

وی افزود: با توجه به اینکه نصف جمعیت استان را بانوان تشکیل می دهند اما شاخص اهدای خون بانوان در گیلان بسیار پایین در حد 3.6 درصد جمعیت بانوان استان است.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil