جمعه 10 فروردین 1403

 

 

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل : دکتر مهدی خلج در نشست خبری به مناسبت 14 مهر روز ملی دامپزشکی، افزود: بهای هر دز واکسن تب برفکی 2 هزار تا 2200 تومان و بهای عملیات واکسیناسیون برای هر رأس دام 1500 تومان است.

وی اظهار داشت: در فاز دوم مبارزه با تب برفکی که از شهریورماه آغاز شده ا ست، دام های سبک به طور رایگان واکسینه می شوند.

خلج یادآور شد: در فاز نخست مبارزه علیه بیماری تب برفکی در بهار امسال، واکسیناسیون دام سبک 10 درصد بیشتر از پیش بینی ها انجام گرفت.

وی ادامه داد: در فاز نخست، پیش بینی واکسیناسیون دام سبک علیه تب برفکی 25 میلیون راس بود که این عدد به 28 میلیون رأس رسید.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با بیان این که در فاز نخست امسال 2.8 میلیون رأس معادل 55 درصد دام سنگین توسط دامداران علیه تب برفکی واکسینه شدند، اظهار داشت: در فاز دوم، نگران هستیم که تب برفکی در بین دام سنگین شیوع پیدا کند و از این رو قرار شد دامداران فقط بهای واکسن را برای این دام ها بپردازند.

وی در مورد برنامه این سازمان برای جلوگیری از بیماری آنفلوانزای پرندگان نیز گفت: ما برنامه ملی پایش و مراقبت را در سه عرصه بازارهای عرضه پرندگان، مراکز عرضه طیور صنعتی و عرضه طیور روستایی به منظور جلوگیری از بیماری آنفلوانزا اجرا می کنیم.

خلج افزود: در این مرحله پایش پیش بینی می شود به منظور رصد این بیماری بالغ بر 35 هزار نمونه سرمی و 8 هزار نمونه مولکولی از 1800 واحد پرورش طیور صنعتی اخذ کنیم.

وی از مردم خواست با شروع سرما و احتمال بروز آنفلوانزای پرندگان از جابجایی طیور بدون مجوز دامپزشکی دولتی در سراسر کشور و خرید مرغ زنده در جاده ها خودداری کنند و روستاییان در صورتی که با تلفات طیور مواجه شدند به مراکز و ادارات دامپزشکی اطلاع دهند.

تخصیص 18 میلیارد تومان به توسعه خدمات بهداشتی روستایی

خلج همچنین از پیشنهاد سازمان دامپزشکی به دولت و مجلس مبنی بر افزایش اعتبار بخش واکسیناسیون و یا توسعه خدمات بهداشتی و درمانی دام روستایی و عشایری به طور رایگان خبرداد و تصریح کرد: سال جاری 18 میلیارد تومان برای انعقاد قرارداد با بخش غیردولتی دامپزشکی برای توسعه خدمات بهداشتی و درمانی دام روستایی و عشایری اختصاص داده شده که در صورت تخصیص، اعتبار خوبی است.

وی یادآور شد: سال گذشته اعتبارات طرح توسعه خدمات بهداشتی و ردمانی دام روستیای و عشایری رایگان، 45 درصد افزایش داشت.

خلج به طرح دامپزشک روستا نیز اشاره کرد و اذعان داشت: حدود 65 درصد تولیدات دامی کشور، شیرخام است که اگر به ازای هر لیتر شیرخام 10 تومان به این طرح اختصاص یابد با تولید 6 میلیون تن شیر، 60 میلیون تومان می توان به طرح دامپزشک روستا تخصیص و خدمات بهداشتی و درمانی را به روستاها ارایه داد.

وی گفت: با اجرای این طرح میزان بیماری، مصرف دارو و سقط جنین در دام ها کاهش می یابد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به پرسشی در مورد اقدامات این سازمان در روزهای تاسوعا و عاشورا در زمینه ذبح دام های سبک و سنگین اعلام کرد: امسال در مراسم عزاداری محرم نزدیک به 1700 اکیپ دامپزشکی ثابت و سیار، نظارت بهداشتی بر ذبح دام ها را به منظور دسترسی مصرف کنندگان به گوشت سالم و جلوگیری از بیماری های مشترک انسان و دام انجام می دهند.

وی یادآور شد: سال گذشته در این ایام بالغ بر 62 هزار و 672 رأس دام سبک وسنگین در کشور بازرسی شدند.

این مقام مسوول با بیان این که هیچ دام و طیوری در کشور نباید در فضایی غیراز کشتارگاه های مجاز کشتار شود، گفت: در حال حاضر 265 کشتارگاه صنعتی طیور در کشور فعالند و 45 تا 50 کشتارگاه جدید نیز به تدریج به بهره برداری می رسند.

وی اضافه کرد: مرغ ها در این کشتارگاه ها بسته بندی می شوند و قابل رصد هستند.

وی در مورد داروهای دامپزشکی نیز اعلام کرد: تولید و نگهداری داروها و واکسن های دامپزشکی باید در فضای مجاز و تعریف شده صورت بگیرد و ما با متخلفان برخورد خواهیم کرد.

لزوم هماهنگی محتوای آموزشی دانشجویان دامپزشکی با بازار کار

خلج بر ارتقای اثربخشی غیردولتی دامپزشکی تاکید کرد و گفت: هم اکنون 24 هزار نفر در بخش غیردولتی، سازمان دامپزشکی را کمک می کنند، اما به دنبال ایجاد فضای رقابتی برای خدمات کیفی در بخش خصوصی هستم.

وی خواستار تحول در محتوی آموزش عالی دانشجویان دامپزشکی و ورود آنان به بازار کار در حین تحصیل شد و تصریح کرد: محتوی آموزشی دانشجو باید با بازار کار و منافع بهره برداران عرصه دام و طیور هماهنگ باشد.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil