شنبه 1 اردیبهشت 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل : انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید بیانیه‌ای صادر کرد. متن بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«انّ الله لا يُغيِّرُ ما بقوم حتّي يغيّرو ما بانفسهم؛ خداوند سرنوشت هيچ قوم و ملتی را تغيير نمي‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را که در خودشان است تغییر دهند.»

آغاز موسم پاییز هر ساله مصادف است با شروع سال تحصیلی جدید برای دانشجویان و دانشگاهیان، خصوصا که فصلی جدید نیز در زندگی دانشجویان جدید الورود رقم می‌خورد و پا به عرصه‌ای نقش آفرین در جامعه می‌گذارند .

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید به تمامی دانشجویان بالاخص دانشجویان جدید الورود، پیشاپیش فرا رسیدن ماه محرم و موسم عزاداری حسینی را بر همگان تسلیت عرض می‌نماید.

در ادامه لازم می‌دانیم مطالبی را به دانشجویان و مسئولین دانشگاه و نظام یادآور شده و تبیین نماییم:

1- حضور در دانشگاه به عنوان محلی برای آموختن و ارتقای دانش‌های تخصصی و دانش فهم و تحلیل مسائل مرتبط با فرهنگ و سیاست حاکم بر جامعه و جهان، وظیفه خاصی را بر گردن دانشجویان می‌نهد که همانا کسب آگاهی و انتقال آن به بدنه جامعه می‌باشد؛ از آن رو که رشد و تعالی هر کشوری در گرو آگاهی و رشد فکری مردمان آن کشور است. این تعبیر شهید بهشتی نیز به روشنی گویای نقش مهم و بی بدیل دانشجو در جامعه است «دانشجو موذن جامعه است؛ اگر او خواب بماند نماز امت قضا می‌شود.»

لذا عبور جامعه از بحران‌ها، مستلزم بیدار و زنده بودن دانشجویان و دانشگاهیان است که برای تحقق این مهم، نیاز است که روحیه نقادی، مطالبه گری و آرمانخواهی در دانشجویان تثبیت و تقویت گردد؛ که این امر می تواند در کنار کسب دانش تخصصی با کسب آگاهی از طریق مطالعه و فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی در عرصه‌های مختلف محقق شود .

2- لازمه تحقق روحیه آرمانخواهی و مطالبه گری در دانشجویان و دانشگاهیان، وجود فضای تعامل و گفتگو و فراهم آمدن فضای آزادی بیان به معنای حقیقی آن است؛ پس از روی کار آمدن دولت یازدهم در خرداد ماه 1392 و شروع به کار وزارت علوم و کادر مدیریتی جدید در دانشگاه، سایه فضای امنیتی افکنده شده بر دانشگاه‌ها، آرام آرام از آن عبور کرده و فضای نسبتا امید بخشی جای آن را گرفته است. اما شوربختانه دانشجویان آنچنان که باید از فضا و ظرفیت‌های بوجود آمده برای فعالیت دانشجویی استفاده نمی‌کنند و چنین به نظر می‌رسد که همچنان دید حاکم بر دانشجویان، دید تردید و بی انگیزگی نسبت به این مقوله است .

3- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان به عنوان با سابقه‌ترین تشکل دانشجویی دانشگاه و استان، همواره سعی بر روشنگری در عرصه‌های دین، سیاست و فرهنگ داشته و لازمه سعادت و پیشرفت جامعه را فراهم شدن فضای آزاد اندیشی و ایجاد گفتگو میان عقاید مختلف بر اساس قانون اساسی دانسته و می‌داند. همچنین همواره سعی بر این داشته است که با اتکاء بر باورهای دینی خود، فریضه امر به معروف و نهی از منکر را در مورد تمامی مسوولین نظام و دانشگاه به کار برده و نقادی و مطالبه گری خود را حفظ کند که در نهایت به تقویت گفتمان اصیل انقلاب اسلامی که بی شک تعارضی با آزاد اندیشی ندارد، بپردازد.

4- همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد، اولویت دانشجو کسب دانش تخصصی است که در کنار آن باید در پی دانش‌های عمومی و فعالیت دانشجویی باشد و لازمه کسب دانش تخصصی، وجود بستر و امکانات مناسب آموزشی و رفاهی در دانشگاه برای دانشجویان است تا روند آموزش تسهیل شده و با تلاش دانشجویان و اساتید، روند پیشرفت علمی کشور سرعتی بیش از پیش گیرد. همین امر موجب گشته است تا دانشجویان مطالبات به حقی برای ارتقای سطح آموزشی و رفاهی دانشگاه داشته باشند و ما نیز به عنوان تشکلی دانشجویی که سعی مان را بر پیگیری آرمان‌ها و مطالبات خود و سایر دانشجویان دانشگاه گذاشته‌ایم، از تمامی مسوولین دانشگاه می‌خواهیم که مطالبات دانشجویان را شنیده و از هیچ تلاشی برای تحقق شان فروگذار نکنند. همچنین در خصوص قانون سنوات که اخیرا توسط وزارت علوم برای دانشجویان با سنوات 8 ترم، به دانشگاه‌های کشور ابلاغ شده است و تجمعات و اعتراضات دانشجویان در برخی دانشگاه‌ها را برانگیخته است، ما نیز مراتب اعتراض و انتقاد خود را به وزارت علوم و معاونت دانشجویی این وزارت خانه اعلام می‌داریم؛ از اعتراضات و مطالبات به حق دانشجویان در این خصوص حمایت می‌کنیم و مخالف هرگونه پرداخت هزینه تحصیل توسط دانشجویان روزانه بلافاصله پس از اتمام سنواتشان(8 ترم) هستیم .

5- با توجه به اینکه کمتر از 9 ماه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراها مانده است، انتظار می‌رود دانشجویان بیش از پیش پا به عرصه‌های فعالیت در دانشگاه در قالب تشکل‌های دانشجویی گذاشته تا فضای رخوت و ایستایی را از دانشگاه برچینند چراکه روی کار آمدن هر دولتی در کشور، تاثیر مستقیم بر فرهنگ، سیاست و اقتصاد کشور می‌گذارد و اگر دانشجویان در میدان فعالیت منفعل و بی تفاوت عمل کنند، شاهد عواقب سوء آن در جامعه و کشور خواهیم بود. همینطور از تمامی فعالین دانشجویی و عموم دانشجویان می‌خواهیم از هرگونه فضای تخریب و غرض ورزی دوری جسته و در کنار نقد سازنده و منصفانه دولت، نقاط قوت دولت یازدهم را نیز ببینند و از نگاه صفر و صد بپرهیزند تا از مسیر عدالت و انصاف خارج نشوند .

در پایان ضمن یادآوری لزوم ارتباط گیری متقابل بیشتر میان دانشجویان و مسئولین دانشگاه و نظام، دانشجویان را به فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی و صنفی در تشکل‌های دانشجویی دانشگاه فرا می‌خوانیم و متذکر می‌شویم که انفعال دانشگاه و دانشجویان، سکون و سکوت جامعه را به دنبال دارد که مانع از توسعه و پیشرفت همه جانبه آن می‌شود .

والسلام علی من اتبع الهدی

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil