پنج شنبه 9 فروردین 1403


 

 

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل : حسن رکنی با اشاره به کاهش قیمت مرغ در بازار، اظهارداشت: عرضه مرغ گرم در بازار زیاد است و به همین دلیل ما انتظار افزایش قیمت این محصول را نداشتیم و نداریم.

وی با بیان اینکه درحال حاضر نرخ این کالا در مراکز خرده فروشی کمتر از ۷ هزار تومان و در مراکز عمده فروشی حدود ۶ هزارتومان است، گفت: نرخ این کالا باید متعادل باشد که نه مصرف کننده زیان کند و نه تولیدکننده.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: در حال حاضر با توجه به عرضه زیاد مرغ گرم، نیازی به حضور شرکت پشتیبانی امور دام در بازار نیست و این شرکت کمترین مقدار عرضه مرغ منجمد را دارد.

رکنی با بیان اینکه کشش بازار در ماه‌های مختلف، متفاوت است و پیش بینی می‌شود در ماه محرم این کشش افزایش پیدا کند، گفت: شرکت پشتیبانی امور دام به شکل مستمر بازار را رصد و هرجا که نیاز باشد برای تنظیم آن ورود می‌کند.

وی از عرضه مرغ منجمد در ایام محرم خبر داد و اضافه کرد: در استان‌های مختلف این امکان فراهم شده است و مرغ منجمد با نرخ ۵۱۰۰ تومان در ایام محرم برای ایجاد تعادل در بازار توزیع خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: علاوه بر این شرکت پشتیبانی امور دام آمادگی دارد به محض اینکه قیمت مرغ کاهش یابد و نرخ آن برای تولیدکنندگان غیراقتصادی شود، مرغ‌های مازاد را از بازار جمع آوری کند چرا که برای ما بسیار مهم است تعادل قیمت حفظ شود.

کمبود گوشت قرمز نداریم

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی درباره شرایط بازار گوشت قرمز نیز اضافه کرد: ذخایر گوشت منجمد بخش خصوصی در حال حاضر حدود ۱۰ تا ۱۵ هزارتن است علاوه بر این شرکت پشتیبانی امور دام نیز ذخایر خوبی در این زمینه دارد.

رکنی با بیان اینکه میزان تولید گوشت قرمز در کشور حدود ۸۲۰ هزارتن و میزان واردات این کالا بین ۸۰ تا ۹۰ هزارتن است، گفت: ما کمبودی در زمینه گوشت قرمز در کشور نداریم و گوشت گرم به وفور در واحدهای تولیدی وجود دارد و عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شرکت پشتیبانی امور دام آمادگی عرضه گوشت منجمد را در ایام محرم دارد، اضافه کرد: در ایامی مانند عید قربان، قبل و حین ایام محرم تقاضا برای دام سبک افزایش پیدا می‌کند و بازار پرکشش می‌شود اما این به معنای کمبود نیست.

رکنی با بیان اینکه قیمت خرید دام زنده از تولیدکنندگان نسبت به سال گذشته بین ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش یافته است، افزود: این عدد نامعقولی نیست ضمن اینکه بر شرایط بازار، وجود حلقه‌های واسط بی تاثیر نیست و این ربطی به تولیدکنندگان ندارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تقاضا برای دام سبک در بازار بالا رفته است، گفت: ما برای تامین گوشت قرمز در بازار مصرف، هیچ مشکلی نداریم ضمن اینکه ۳۰ تا ۳۵ درصد دام‌های عشایر در مناطق ییلاقی به سر می‌برند که به تدریج این دام‌ها نیز وارد بازار خواهند شد و عرضه بیشتر می‌شود.

صادرات ۵۸۵ میلیون دلاری فرآورده‌های دامی در ۵ ماهه امسال

رکنی درباره میزان صادرات فرآورده‌های دامی در پنج ماهه امسال نیز اظهارداشت: در پنج ماهه امسال ۵۳ هزارتن مرغ و تخم مرغ، حدود ۱۰ هزارتن پشم و پوست، ۱۵۰ تن کرک، حدود هزارتن احشا خوراکی دام، ۲۴۰ هزار قطعه پولت، حدود ۹ میلیون قطعه جوجه یکروزه گوشتی و ۶ میلیون قطعه تخم مرغ نطفه‌دار از کشور صادر شده است.

وی همچنین ادامه داد: میزان صادرات شیر نیز در این پنج ماهه قابل توجه و ۲۹۸ هزارتن بوده و این صادرات به حدود ۳۰ کشور دنیا انجام شده ضمن اینکه میزان صادرات عسل نیز طی این مدت ۷۰۰ تن بوده است.

رکنی افزود: مجموع صادرات بخش دام و طیور طی این مدت ۵۸۵ میلیون دلار و تراز تجاری ما ۲۶۷.۵ میلیون دلار مثبت بوده است.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil