جمعه 31 فروردین 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل : کیوان محمدی، درخصوص آغاز و پایان سرشماری عمومی نفوس و مسکن به روش اینترنتی،اظهار کرد:از اولین ساعات بامداد روز شنبه، 3 مهر سرشماری اینترنتی آغاز شده است و مردم می‌توانند با ورود به سامانه www.sarshomari95.ir تا پایان روز 24 مهر ثبت نام کنند.

وی ادامه داد:در این مرحله خانوارها پس از ثبت نام موفقیت‌آمیز، یک کد رهگیری دوازده رقمی دریافت خواهند کرد که در زمان مراجعه حضوری ماموران سرشماری با ارائه این کد، دیگر نیازی به سرشماری مجدد نخواهد بود.

مدیر اجرایی سرشماری استان گیلان به مزایای سرشماری اینترنتی اشاره و تصریح کرد:ورود اطلاعات بدون واسطه، صحت، سهولت، دقت، سرعت بیشتر و کاهش هزینه‌های سرشماری از جمله مهمترین مزایای روش اینترنتی است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان بر داشتن دو عدد کد ملی و کد پستی در ثبت نام اینترنتی تاکید کرد و افزود: به هنگام ثبت نام اینترنتی دو قلم اطلاعاتی مهم وجود دارد که یکی شماره ملی اعضای خانوار و دیگری کدپستی محل سکونت زندگی آنها است لذا توصیه می‌شود در زمان سرشماری اینترنتی کارت ملی یا مدرکی که شماره ملی صحیح اعضای خانوار در آن قید شده است همچنین در مدارکی مثل قبض آب، برق یا  گاز که شماره دقیق پلاک کدپستی درج شده باشد استفاده نمایند.

محمدی در پاسخ به این سوال که چه تمهیداتی برای برخی از مردم مانند روستاها و مناطق دورافتاده که امکان دسترسی به سامانه ثبت نام اینترنتی وجود ندارد اندیشیده شده است؟ گفت: مقرر شده تا  از طریق مدارس و دهیاری‌ها امکانات دسترسی به اینترنت  فراهم شود.اگر به دلیل نبود زیرساخت‌ها در برخی مناطق امکان ثبت نام اینترنتی برای مردم میسر نبود در مرحله حضوری به آنها مراجعه و سرشماری خواهند شد لذا هیچ خانواری برای سرشماری از قلم نخواهد افتاد.

وی درخصوص نظارت بر تعرفه‌های ثبت نام در کافی‌نت‌ها، اظهار کرد:با توجه به شخصی بودن اطلاعات، تاکید ما بر این است که مردم از رایانه‌های شخصی در این خصوص استفاده نمایند و یا از طریق بستگان نزدیک اقدام کنند. کافی‌نت‌ها هم قطعا براساس مقررات وضع شده بایستی اقدام نمایند و ما نمی‌توانیم تعیین قیمتی داشته باشیم،اما نظارت از طریق مراجع ذیربط صورت خواهد گرفت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان درخصوص زمان اجرای سرشماری حضوری نیز بیان کرد: این مرحله از سرشماری از تاریخ 25 مهر لغایت 25 آبان 95 ادامه خواهد داشت. در مرحله حضوری نیز خانوارها می‌بایست کد ملی و کد پستی را در دست داشته باشند.

وی با اشاره به مشخصات شناسایی ماموران آمارگیر، اضافه کرد:آمارگیران ملبس به جلیقه‌های خاکستری‌ رنگ هستند که کارت شناسایی عکس‌دار سرشماری با هولوگرام سرشماری در سمت چپ جلیقه سرشماری جهت رویت خانوارها نصب می‌نمایند.کلیه رده‌های اجرایی اعم از ماموران آمارگیر و کارشناسان موظف به نصب کارت و نشان دادن آن می‌باشند.

محمدی عنوان کرد:ماموران بدون استفاده از کاغذ و با بهره‌گیری از تبلت اقدام به دریافت اطلاعات خواهند نمود.

وی با بیان اینکه حدود 900 نفر آمارگیر در این سرشماری مشارکت دارند، به زمان آموزش آمارگیران اشاره کرد و گفت: تاکنون دو مرحله از آموزش آمارگیران به اتمام رسیده است.از 3 مهر مرحله سوم آموزش، ویژه معاونین فنی شهرستان‌ها و کارشناسان مربوطه آغاز و تا 8 مهر ادامه خواهد داشت. همچنین از 12 لغایت 18 مهر نیز آموزش آمارگیران در سطح شهرستان‌ها انجام می‌شود. تاکنون مراحل مقدماتی سرشماری بصورت صحیح و به موقع انجام پذیرفته و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

مدیر اجرایی سرشماری گیلان درخصوص اینکه مردم چه اطلاعاتی را می‌بایست در سرشماری اینترنتی وارد کنند و یا در مرحله حضوری به آمارگیران ارائه دهند، متذکر شد:کسانی که به اینترنت مراجعه می‌نمایند با وارد کردن اطلاعات شخصی از جمله نام،نام خانوادگی،شماره ملی،سن،جنس،وضعیت تاهل و نیز مدرک تحصیلی،نوع دفترچه بیمه درمانی و درخصوص ویژگی‌های مسکن سئوالاتی نظیر آدرس محل سکونت،کدپستی و... ثبت نام را انجام خواهند داد. در غیر این صورت ماموران آمارگیر با مراجعه حضوری پاسخ این سوالات را از خانوراها خواهند پرسید.

محمدی با بیان اینکه در هر دو شیوه سرشماری، فرصت اصلاح یا راستی‌آزمایی وجود دارد،تصریح کرد: در مرحله اینترنتی در روزهای 23 و 24 مهرماه، فرصت اصلاح اطلاعات وجود دارد. ارتباط پاسخ‌های داده شده با یکدیگر نیز کنترل و راستی‌آزمایی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه اطلاعات دریافتی از سرشماری در اختیار هیچ سازمانی قرار نخواهد گرفت،ادامه داد: از آنجایی که سرور سامانه و تبلت‌ها متصل به تهران می‌باشد امکان دسترسی اطلاعات حتی برای اعضای ستاد سرشماری استان که مجری کار هستند وجود ندارد. اطلاعات سرشماری صرفا در اختیار مرکز آمار ایران می‌باشد و در اختیار سازمان دیگر قرار نخواهد گرفت.این اطلاعات صرفا جهت برنامه‌ریزی برای کشور، براساس جمعیت و با توجه به ویژگی‌ها و شاخص‌های مربوطه است. به همین دلیل تاکید داریم خانوارها در محله اینترنتی از طریق افراد مطمئن اقدام به ثبت نام نمایند.

وی درخصوص اعلام نتایج سرشماری،تصریح کرد:بخشی از نتایج تا پایان سال اعلام خواهد شد و تحلیل‌های استنباطی نیاز به زمان بیشتری دارد لذا از مردم شریف و عزیز درخواست داریم از طریق دستگاه‌های متصل به اینترنت اقدام به ثبت اطلاعات خود نمایند تا گامی برای حرکت به سوی الکترونیکی کردن امور باشد.

 

 

ایسنا

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil