پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل : حامد فومنی فرزند استاد شیون از تاسیس «بنیاد شیون فومنی» و آغاز به کار آن در چند ماه آینده خبر داد و گفت: بسیاری از آثار شیون (چه گیلکی و چه فارسی) هنوز به چاپ نرسیده است.

وی افزود: برای اینکه چاپ و انتشار آثار ایشان انتظام داشته باشد ضرورت تاسیس مرکزی جهت انتشار و احیای آثار شیون و انجام فعالیت های فرهنگی مرتبط به ایشان احساس می شد.

فومنی با اشاره به اینکه در حدود دو سال است در پی اخذ مجوز موسسه فرهنگی چند منظوره است، گفت: در هفته گذشته موفق به دریافت مجوز از اداره ارشاد گردیده‌ام و در حال حاضر این موسسه در مرحله ثبت شرکت ها برای تایید نام موسسه است.

یادگار شیو در خصوص نام این موسسه اضافه کرد: برای این موسسه فرهنگی چند منظوره، نام «بنیاد شیون فومنی» را انتخاب کرده ام.

وی در ادامه گفت: چاپ مجموعه آثار شیون به صورت مجموعه آثار با نام «بنیاد شیون فومنی» از اهداف اولیه موسسه است. ما می خواهیم روالی ایجاد شود تا ضمن نظارت بر آثار چاپ شده و جلوگیری از انتشار غلط آثار ایشان که متاسفانه در سال های اخیر بسیار رایج شده علاقمندان بتوانند به راحتی به آثار این شاعر برجسته به صورتی که شایسته اوست دسترسی پیدا کنند.

فومنی با اشاره به دشواری دسترسی به آثار شیون برای بسیاری از مشتاقانِ ادبیات بومی گفت: کاست هایی که در قدیم با صدای شیون منتشر شده تا به امروز تنظیم مجدد نشده است. آنچه امروز در دست علاقمندان است به صورت غیر مجاز توسط برخی افراد با کیفیت پایین تکثیر شده و متاسفانه حقوق مادی و معنوی این آثار رعایت نشده است.

وی در ادامه افزود: چاپ آثار شیون پس از درگذشت او متوقف نشد و من در این ۱۸ سالی که از درگذشت شیون می گذرد پنج کتاب فارسی از آثار شیون را با انتشاراتی های مختلف چاپ کردم.  همچنین دو سه آلبوم صوتی با صدای خودم از آثار شیون را منتشر کردم. اولین کتاب شعر گیلکی شیون را نشر ثالث چاپ کرده است که به چاپ سوم رسید.

حامد فومنی درباره مکان بنیاد شیون اضافه کرد: ما به دلیل بیماری پدر مجبور به کوچ اجباری شدیم و به تهران رفتیم و در آنجا ساکن شدیم. از آنجا که من سرپرستی خانواده ام را بر عهده دارم دفتر مرکزی بنیاد شیون در تهران خواهد بود، اما دفتر و شعبه ای هم حتما در گیلان خواهد داشت.

وی درباره برنامه های اساسی تر بنیاد گفت: قصد داریم تا در راستای فعالیت های این بنیاد، جایزه ادبی سالانه شیون را هرساله برگزار کنیم و پایان نامه های دانشگاهی و مقالاتی که درباره آثار و نوشته های شیون کارشده است را چاپ و منتشر کنیم.

این فعال فرهنگی همچنین گفت: تمام تلاش ما این است و امیدوارم که بتوانیم از عهده هزینه های مالی این فعالیت ها که هدف اصلی تاسیس بنیاد است برآییم.

وی گفت: شیون یک شخصیت ملی است و متعلق به همه مردم است. از مسئولان و اهالی فرهنگ می خواهم تا در رسیدن به اهداف بنیاد با این مرکز همکاری های لازم را داشته باشند.

فومنی متولی آثار شیون در انتهای صحبت هایش به مراسم هجدهمین یادمان شیون اشاره کرد و گفت: این مراسم در فومن برگزار شد. در این مراسم چهره های فرهنگی گیلان از جمله آقای محمد بشرا، ناصر مسعودی، اکبر اکسیر و محمد بهمنی غزل سرای نامی ایران در این مراسم حضور داشتند. بهمنی درباره شخصیت و شعر شیون صحبت کردند. ناصر مسعودی هم یک از غزل های شیون را دکلمه کرد. در انتها دکتر علی نوبخت، پزشک معالج شیون، دکتر فاضلی درباره شخصیت شیون سخنرانی کردند.

 

 

گیلان مصور

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil