جمعه 10 فروردین 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل :  بر اساس آمارهای اعلام شده وزارت نیرو، درباره وضع بارندگی در سال آبی 95-94، ارتفاع کلی بارش در سال آبی جاری (اول مهرماه پارسال تا سی و یکم شهریورماه امسال) 241 میلی متر بود که در همسنجی با سال آبی پیش از آن 44 میلی متر (معادل 22 درصد) افزایش یافت.

البته میزان بارش سال آبی جاری در همسنجی با متوسط درازمدت کشور چهار میلی متر (منفی دو درصد) کاهش نشان داد.

بیشترین درصد تغییر بارندگی ایستگاهی نسبت به درازمدت به شهرستان شبستر در آذربایجان شرقی با 63 درصد رشد تعلق داشت و کمترین درصد تغییر برای شهرستان چابهار در استان سیستان و بلوچستان با نزدیک به 80 درصد کاهش ثبت شد.

در 6 حوضه آبریز اصلی بیشترین و کمترین بارش ها به ترتیب مربوط به حوضه دریای خزر با 513 میلی متر بارندگی و حوضه مرزی شرق با 95 میلی متر بارندگی بود.

در این حوضه ها بیشترین میزان تغییر مثبت بارندگی در همسنجی با درازمدت به حوضه آبریز دریاچه ارومیه با 23 درصد افزایش بارندگی بیشترین میزان تغییر منفی به حوضه آبریز فلات مرکزی با منفی 18 درصد مربوط می شد.

در حوضه های آبریز 30 گانه نیز بیشترین افزایش بارندگی در همسنجی با پارسال مربوط به حوضه «کل- مهران» در استان خوزستان با 21 درصد افزایش و کمترین میزان بارش مربوط به حوضه رودخانه های بلوچ در استان سیستان و بلوچستان با 9 درصد کاهش بود.

گفتنی است، از آغاز سال آبی 95 – 1394 (مهرماه پارسال) تا بیست و چهارم شهریورماه امسال، متوسط بارش در کشور به 240 میلیمتر رسید و حوضه آبریز مرزی شرق کمترین میزان را به خود اختصاص داد.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil