جمعه 10 فروردین 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل در طرح سؤال اعضای شورا از شهردار رشت شش سؤال کلیدی مطرح شده است.

شورای اسلامی شهر رشت پس از ۵۲ تذکر رسمی و عدم توجه کافی و بی توجهی شهردار به مطالبات مردمی طرح سئوال از شهردار رشت را امضا کردند.

جابجایی ۷۰۰ نیرو و مدیر شهرداری و سلب امنیت شغلی و آرامش کاری کارکنان شهرداری، قطع درختان ۷۰ ساله کلانشهر رشت، عدم توجه به تقویت مراکز فرهنگی و تفریحی کودکان و نوجوانان، سیاست زدگی در شهرداری، تلاش برای خرید گاراژ جفرودی از هزینه بیت المال، عدم تحقق ۶۴ درصدی بودجه شهرداری از سهم یک چهارم در سه ماهه نخست سال، انحلال سد معبر و سلب آرامش بسیاری از شهروندان رشتی، کاهش راندمان کاری شهرداری با اهداف سیاسی از جمله دلایل اصلی طرح سئوال از شهردار میانسال کلانشهر رشت است.

شهردار رشت باید در جلسه بعدی علنی شورا حاضر و به سئوالات اعضای شورا پاسخ دهد و در صورت عدم قانع شدن اعضای شورا؛ استیضاح شهردار کلید میخورد.

نامه طرح سؤال تا لحظه ابلاغ با ۹ امضا تقدیم شهردار شده ولی احتمال افزایش آن به ۱۱ امضا بسیار زیاد است.

 

براساس متن ماده ۷۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور چنانچه یک یا چند نفر از اعضای شورای شهر به عملکرد شهردار یا عملیات شهرداری اعتراض یا ایرادی داشته باشند ابتدا توسط رئیس شورا موارد را به صورت روشن به شهردار تذکر خواهند داد.

در صورت عدم رعایت مفاد مورد تذکر، موضوع به صورت سؤال مطرح می‌شود که در این صورت رئیس شورا سئوال را کتباً به شهردار اطلاع خواهد داد و حداکثر ظرف ده روز پس از ابلاغ، شهردار موظف به حضور در جلسه عادی یا فوق‌العاده شورا و پاسخ به سئوال می‌ باشد.

چنانچه شهردار از حضور استنکاف ورزیده و یا پاسخ وی قانع کننده تشخیص داده نشود طی جلسه دیگری موضوع مجدداً به صورت استیضاح که حداقل به امضای یک سوم اعضای شورا رسیده باشد، ارائه می‌شود. فاصله بین ابلاغ تا تشکیل جلسه که از طرف رئیس شورا تعیین خواهد شد حداکثر ده روز خواهد بوده و شورا پس از طرح سئوال یا سئوالات و جواب شهردار رأی موافق یا مخالف خواهد داد.

در صورتی که شورا با اکثریت دوسوم کل اعضا رأی مخالف دهد شهردار از کار برکنار و فرد جدیدی از سوی شورا انتخاب می‌شود.

 

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil