جمعه 10 فروردین 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل : دکتر رضا ملک زاده،  در مراسم گشایش دهمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد افزود: مطالعات انجام شده در 15 سال گدشته در ایران ثابت کرده است که تریاک در ابتلا به برخی از سرطان ها نقش اساسی دارد.

وی با اشاره به اینکه تلاش زیادی شده است تا سازمان جهانی بهداشت، تریاک را مانند سیگار به عنوان عامل سرطان زا اعلام کند، تصریح کرد که این کار در دستور این سازمان قرار دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که در یک سال آینده این اتفاق مهم بیافتد و تریاک هم به عنوان یک عامل سرطان زا و بیماری زا شناخته شود.

ملک زاده همچنین با اشاره به این که تحقیقات در حوزه اعتیاد مورد غفلت قرار گرفته است، حجم تحقیقات علمی در مورد شناخت علل و پیدا کردن داروها برای پیشگیری و درمان را اندک دانست و افزود: در سال های اخیر مطالعاتی در کشور در این زمینه انجام شده است که امیدواریم با سرعت بیشتری ادامه یابد.

وی بر لزوم تغییر نگاه مجرمانه به فرد معتاد نیز تاکید کرد و گفت: معتاد یک بیمار است و همانند سایر بیماری ها باید درمان شود.

وی به اجرای طرح کوهورت گلستان اشاره کرد و گفت: این طرح مطالعاتی حدود 15 سال در بخشی از استان گلستان با همکاری مراکز علمی و دانشگاهی برجسته انجام شده است.

ملک زاده اظهار کرد : کوهورت گلستان با جمعیتی 50 هزار نفری افراد بالای 40 سال در 336 روستا و 3 شهر به اجر درآمده است و براساس آن مشخص شده که تریاک در بروز برخی از سرطان ها نقش اساسی دارد.

وی با اشاره به اینکه 17 درصد این جمعیت مصرف کننده مستمر تریاک بودند، افزود: این مطالعه نشان داده است که تریاک نقش مهمی در مرگ و میر ناشی ار بیماری قلبی ، سرطان و گوارش دارد.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه عوارض تریاک به مراتب بیشتر از عوارض سیگار است، گفت: امکان سیروز کبدی در افراد تریاکی 3 برابر بیشتر از سایرین است.

وی اعتیاد را مشکل بزرگ اغلب جوامع اعلام کرد و گفت: بسیاری از کشورها با این بیماری خانمان سوز دست وپنجه نرم می کنند و باید راهکار علمی برای مقابله با آن ارائه شود.

ملک زاده بر لزوم پیشگیری از اعتیاد تاکید کرد و گفت: مهمترین دوران برای پیشگبری از اعتیاد، کودکی و نوجوانی است و در این دوران باید اقدامات لازم پیشگیرانه انجام گیرد.

دهمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد با هدف دستیابی به آخرین یافته های علمی و تحقیقاتیِ متخصصان داخلی و خارجی و با محوریت پژوهش های فرارشته ای در دانش اعتیاد از امروز ۲۴ شهریور آغار و تا 26 شهریور ادامه دارد.

 

ایرنا

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil