پنج شنبه 30 فروردین 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل : رضا مسرور، مدیرعامل منطقه آزاد انزلی دراین مراسم اظهار کرد: گیلان و کردستان وجه مشترکات بسیاری درزمینه های تاریخی و فرهنگی دارند.

وی برگزاری این مراسم ها را منشاء خیر دانست و افزود: با گسترش برنامه های فرهنگی از این دست، مردم با فرهنگ و آداب و رسوم قومی و قبیله ای سایر استانها بیشتر آشنا می شوند.

وی تصریح کرد: آثار تاریخی و میراث فرهنگی علاوه بر ارزش ملی می تواند در راستای کسب درآمد به عنوان ارزشهای درآمدزای اقتصادی برای مردم منطقه نیز مورد توجه قرا گیرد.

مسرور تاکید کرد: در استان گیلان و منطقه آزاد انزلی برای توجه به این امر تمهیدات خوبی اندیشیده شده است.

در ادامه عبدالمحمد زاهدی، استاندار کردستان نیز در این مراسم، ایران را کشوری دارای مجموعه ای از اقوام مختلف با ریشه آریایی برشمرد و اظهار کرد: جای خوشحالی است که اولین هفته فرهنگی کشور از استان کردستان به عنوان سرزمین فرهنگ و هنر آغاز شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به وجود اصیل ترین قوم آریایی درکردستان، برای شناخت ایران باید کردستان راشناخت، افزود: شناخت متقابل این فرهنگ ها در سراسر ایران علاوه بر نیاز اساسی همگان برای همگرایی و هم افزایی در راستای وحدت ملی، موجب اقتدار درعرصه فرهنگی ملی می شود.

زاهدی یادآور شد: برای اعتلای ایران توجه به فرهنگ و هنر کردستان ضرورت دارد چرا که مردم کردستان شخصیت های بزرگی را به عرصه های مختلف فرهنگ و هنر تحویل دادند.

وی بزرگترین مترجمان زبان فارسی را از بین اساتید کرد دانست و گفت: غنای فرهنگی موجود دراستان کردستان درزمینه هنرهای تجسمی، نمایشی و غیره درکشور کم نظیر است .

در ادامه معاون فرهنگی سازمان مناطق آزاد کشور نیز برگزاری هفته فرهنگی کردستان درمنطقه آزاد انزلی را تجلی آغاز هشتک های فرهنگی درسطح کشور دانست.

محمدعلی زم اظهار کرد: سازمان مناطق آزاد در تلاش برای برگزاری چنین مراسمی برای معرفی همه اقوام ایرانی درتمامی مناطق و درچهار سال آینده است.

وی افزود: علاوه برمراکز استانها ، شش منطقه آزاد دیگر نیز برگزار کننده 32هفته فرهنگی در مناطق خود خواهند بود.

زم با بیان اینکه افراد جامعه با قرا گرفتن درکنار هم و دریک تبادل انسانی فرهنگ خود را می سازند، تصریح کرد: فرهنگ ها با ساخت تمدنها، به عنوان زیربنای آن تمدنها تلقی می شوند.

وی ایران را سرشار از اقوام و طایفه هایی با فرهنگ های مقتدر دانست و گفت: کشور ما با فرهنگ های غنی موجود دربین اقوام خود می تواند در راستای تغییر رویکرد جهانی توام با مهر و مودت و انسان دوستی و به دور از هرگونه خشونت تاثیرگذار باشد.

در ادامه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان هم اظهار کرد: توانمندی های فرهنگی تمام مناطق ایران باید در صحنه های فرهنگی معرفی شود.

حجت الاسلام رحیم جعفری با اشاره به اینکه هفته فرهنگی سایر استانها نیز برگزار می شود، افزود: درآینده نزدیک هفته فرهنگی کردستان در جزیره کیش ، قشم و استان تهران نیز برگزار می شود.

وی بابیان اینکه برگزاری هفته فرهنگی استانها تنها درزمان دولت اصلاحات و به صورت تجمیعی برگزار شده بود تاکید کرد: در طول عمر سه ساله دولت تدبیر و امید با واگذاری امور فرهنگی به متولیان اصلی آن و همچنین ایجاد فضای باز فرهنگی تنها دراستان کردستان حدود 51درصدرشد کمی درحوزه های مختلف تئاتر ، سینما و مراکز فرهنگی درتولید و اجرا داشتیم .

وی یادآور شد: میزان رضایتمندی مردم از اجرای برنامه های فرهنگی دراستان کردستان براساس نظر سنجی 67درصد اعلام شده است.

گفتنی است، هفته فرهنگی کردستان با هدف احیای فرهنگ اصیل کشور، ارتباط مناسب بین اقوام، ایجاد تعادل وجود مشترک اقوام ایرانی و فراهم نمودن فضایی شاد و مفرح برای گردشگران تدارک دیده شده است.

دراین مراسم با برپایی سیاه چادر و برپایی نمایشگاه صنایع دستی و غذاهای محلی، اجرای نمایشهای آیینی وسنتی ،موسیقی نواحی و فولکلور، نمایش خیابانی، شب شعر و اکران فیلم لحظات خوش و ماندگاری برای گردشگران فراهم می شود.

این مراسم به مدت یک هفته از تاریخ 20 لغایت 26 شهریور ماه در فاز تجارت و گردشگری این منطقه اجرا می شود.

معافیت مالیاتی 20 ساله از تاریخ بهره برداری انواع فعالیت های اقتصادی ، آزادی کامل ورود و خروج سرمایه، آزادی مشارکت سرمایه گذار خارجی تا سقف 100 درصد و معافیت گمرکی برای ورود مواد اولیه ، قطعات و ماشین آلات مورد نیاز کارخانه ها ، فعالیت بورس کالای منطقه ، اجرای کالای همراه مسافر و اعمال قانون ارزش افزوده برای کالاهای ساخته شده در منطقه آزاد به داخل کشور از مهمترین مزایای ثبت شرکت و فعالیت اقتصادی تولیدی در منطقه آزاد انزلی است.

 







 

ایرنا

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil