پنج شنبه 9 فروردین 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل : سیداحمد رضی، رئیس دانشگاه گیلان گفت: در این گردهمایی سه روزه نشست های عمومی و تخصصی در زمینه ادبیات تطبیقی، ادبیات معاصر، نقد و نظریه ادبی، ادبیات کلاسیک و عرفان، آموزش زبان فارسی و ادبیات کودک و نوجوان در سه سالن استاد معین، سمیع گیلانی و استاد محقق در دانشگاه گیلان برگزار شد.

وی افزود: 68 مقاله در محورهایی از جمله تاریخ ادبیات و سبک شناسی، دستور زبان، زبانشناسی، تاریخ زبان فارسی و گویش های رایج زبان فارسی، ادبیات تطبیقی و موضوع های میان رشته ­ای، انواع ادبی(حماسی، غنایی، عرفانی، تعلیمی)، کتابشناسی، نسخه شناسی و متن پژوهی در این گردهمایی ارائه شد.

وی اظهار داشت: در گردهمایی بین المللی انجمن زبان و ادب فارسی پژوهشگرانی از کشورهایی از جمله روسیه، قزاقستان، ترکیه، پاکستان، بنگلادش و آذربایجان ارایه مقاله داشتند.

رضی خاطر نشان کرد: برگزاری کارگاه های نقد ادبی و کاربرد رایانه در پژوهش های زبانی و ادبی و میزگرد سردبیران نشریات علمی پژوهشی با موضوع نشریات علمی و پژوهشی فارسی فرصت ها و تهدیدها از دیگر برنامه های این گردهمایی بود.

گفتنی است؛ شرکت کنندگان در این گردهمایی عصر دیروز، پنجشنبه در مراسم بزرگداشت استاد محمد معین در شهرستان آستانه اشرفیه شرکت کردند.

دکتر معین اولین استادی است که از رساله دکتری خود در رشته ادبیات دفاع کرد. تصنیف و تألیف ستاره ناهید، حافظ شیرین سخن، یک قطعه شعر در پارسی باستان، شاهان کیانی و مرزبان نامه، تصحیح کتبی چون دانشنامه علایی تألیف ابن سینا، چهار مقاله تألیف نظامی عروضی سمرقندی، مجموعه اشعار دهخدا، ترجمه روان شناسی تربیتی و کتیبه های پهلوی از جمله فعالیت های این استاد بزرگ علم و ادب فارسی است.

تقدیر از تعدادی مفاخر ادبی ، صاحبان پایان نامه های برتر در این رشته و قرائت بیانیه از برنامه های در مراسم پایانی یازدهمین گردهمایی بین المللی ترویج زبان و ادب فارسی بود.

انجمن زبان و ادب فارسی از سال 1350 توسط استادان مدرس در دانشگاه های مختلف تاسیس شد و از سال 84 نام انجمن استادان زبان و ادبیات فارسی به انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی تغییر کرد.

این انجمن با هدف ارتباط اساتید و دست اندرکاران زبان و ادبیات فارسی با هم، آگاهی از فعالیت های علمی یکدیگر و ارتباط فارغ التحصیلان ارشد و دکتری این رشته با استادان با سابقه و تجلیل از بزرگان زبان و ادبیات فارسی تاسیس شد.

 

 

ایرنا

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil