شنبه 1 اردیبهشت 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل : حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان این مطلب گفت: وزارت فرهنگ، هیات نظارت بر مطبوعات و شخص وزیر هیچگونه نقشی در ارتباط با فیلتر شدن این سایت ها نداشته و این کار توسط مقام قضایی انجام شده است.

نوش آبادی خاطرنشان کرد: مقام قضایی حکم را به کمیته تعیین مصادیق مجرمانه ابلاغ کرده و آنها نیز این حکم را به بخش مربوطه و سایت ابلاغ کرده اند و در نهایت حکم روز یکشنبه اجرا شده است.

وی افزود: به استناد ماده ٢٣ قانون جرایم رایانه ای، ارایه دهندگان خدمات میزبانی به محض دریافت قضایی یا کمیته مصادیق مجرمانه باید سریعا براساس قانون و دستور نسبت اجرای حکم و فیلتر کردن اقدام کنند.

تفاهمنامه ای با دادستانی و مقامات قضایی درباره کنسرت ها نداشته ایم

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این نشست در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار فرهنگی ایرنا، مبنی بر اینکه اخیرا شایعه شده بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دادستانی تفاهمنامه ای امضا شده و وزارت فرهنگ شروط دادستانی تهران را برای اجرای کنسرت ها موسیقی پذیرفته و قرار است از این بعد کنسرت های موسیقی توسط نیروی انتطامی با دوربین وصل شود، ضمن تکذیب این شایعه گفت: هیچگونه تفاهمنامه ای میان این وزارتخانه با مقامات قضایی و دادستانی درباره کیفیت کنسرت های موسیقی امضا نشده است.

وی تاکید کرد: عدم پذیرش برخی شروط به معنای عدم همکاری نیست، اجرای برنامه های فرهنگی و هنری در سراسر کشور با همکاری و هماهنگی مسئولان قضایی و انتظامی است.

نوش آبادی ابراز امیدواری کرد بقیه مشکلات نیز در سایه تفاهم همکاری و همدلی حل و فصل شود.

معاون حقوقی وپارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: این وزارتخانه همچنان وظیفه صدور مجوزها و نظارت بر محتوای برنامه های فرهنگی و هنری را دارد، از این رو امیدواریم با اصل ماده ٢٠ اماکن عمومی، وظایف هرکس مشخص و همکاری و هم یاری ها به قوت خود باقی بماند.

نوش آبادی تصریح کرد: همچنان برای اجرای برنامه های فرهنگی و هنری نیازمند همکاری و همراهی مسئولان قضایی و انتظامی هستیم اما در این خصوص هیچ تفاهمنامه ای تاکنون میان دو طرف به امضا نرسیده است.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: از هرگونه حوادثی که منجر به مخدوش شدن کنسرت های موسیقی شود جلوگیری می کنیم و اجازه نخواهیم داد عده ای فضای سالم برنامه های فرهنگی وهنری را خدشه دار و دستخوش آسیب های اجتماعی کنند.

بهره گیری از ظرفیت حداکثری اهالی هنر برای توسعه فرهنگ عمومی

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در این نشست خبری گفت: برای گسترش فرهنگ ایرانی اسلامی از ظرفیت حداکثری اهالی فرهنگ و هنر کشور استفاده می کنیم.

نوش آبادی با تاکید بر اینکه دولت به وعده های انتخاباتی در زمینه فرهنگ عمل کرده، افزود: شعارها جدا از چارچوب سیاست های فرهنگی نظام و قوانین اساسی نبوده و بر اساس دیدگاه ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری است.

به گفته وی، در تمام حوزه های هنری از تفکرات دینی و نگاه ملی در نظر گرفته شده است.

نوش آبادی با بیان اینکه از هنرمندانی که به دلیل برخی سخت گیری ها از ادامه کار فرهنگی منع شده بودند برای حضور دوباره دعوت شده است، تاکید کرد: جذب اهالی فرهنگ و هنر و استفاده حداکثری از ظرفیت این افراد همچنان در دستور کار دولت قرار دارد.

وی با بیان اینکه دولت در این زمینه عقب نشینی نکرده است، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علی رغم تنگ نظری ها و متناسب با شرایط کنونی در مجامع عمومی و جهانی حضور مستمر داریم.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه از حضور اهالی فرهنگ و هنر در مجامع جهانی برای تبیین فرهنگ ایرانی اسلامی حمایت می کنیم، خاطرنشان کرد: به استفاده از توان خدمتگزاران فرهنگ و هنر برای رسیدن به تمدن ایرانی اسلامی باور داریم.

وی با بیان اینکه باید فرهنگ ایرانی - اسلامی را گسترش دهیم، تصریح کرد: باید با استفاده از استعداد هنرمندان داخل و خارج از کشور، اسلام ناب و فرهنگ غنی ایرانی را ارائه دهیم و از انزوا و عزلت نشینی خارج شویم.

نوش آبادی تاکید کرد: البته نباید از انتقاد دور شویم و باید از نقدهای سازنده برای پیشرفت و بهبود وضعیت فرهنگی بهره ببریم.

جهانگیر کوثری و خانواده وی از سوی وزارت فرهنگ ممنوع التصویر نشده اند

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: این وزارتخانه در مورد ممنوع التصویر و ممنوع الکاری هیچ فردی اقدامی نکرده است.

وی افزود: حوزه صدا و سیما طبق ضوابط سازمانی خود در خصوص خانواده جهانگیر کوثری تصمیم گیری کرده و این موضوع ارتباطی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد.

«50 کیلو آلبالو» برای نمایش خانگی به مجوز نیاز دارد

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هر فیلمی برای نمایش نیازمند مجوز از شورای اکران است، گفت: فیلم هایی که در سینماها اکران می شوند برای انتشار در شبکه خانگی نیازمند صدور مجوز دوباره است.

وی افزود: فیلم سینمایی «٥٠ کیلو آلبالو» نیز حضور در شبکه نمایش خانگی به مجوز نیاز دارد.

نوش آبادی خاطر نشان کرد: تهیه کنندگان بعد از اکران فیلم باید مسیر دریافت مجوز انتشار نمایش خانگی را طی کنند.

٢٠٠ میلیارد ریال برای بازسازی تئاتر شهر هزینه شده است

نوش آبادی درباره نوسازی و بازسازی تئاتر شهر گفت: سالن های اصلی این فضا تاکنون مورد بازسازی در فاز اول قرار گرفته است.

وی افزود: برای اجرای طرح های تعمیراتی و توسعه تئاتر شهر، ٢٠٠ میلیارد ریال هزینه کردیم اما با کمبود اعتبارات، هنوز بطور کامل بازسازی انجام نگرفته است.

معاون وزیر فرهنگ تاکید کرد: بازسازی این فضای ماندگار و تاریخی به طور حتم صورت می گیرد و نگرانی اهالی هنر در این زمینه را رفع خواهیم کرد.

 قانون ممیزی کتاب هیچ تغییری نکرده است

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر شایعات تغییر قانون ممیزی کتاب گفت: این قانون هیچ تغییری نکرده بلکه در اجرای آن تصمیماتی برای سهل و آسان تر شدن کارها گرفته شده است.

نوش آبادی افزود: در این رابطه قرار است تفویض ممیزی کتاب به استانها و برخی ناشران بزرگ، با سابقه، توانمند و شایسته که به تایید مسئولان استانی و همچنین کمیته های مربوطه برسند، واگذار شود.

وی ادامه داد: درصددیم که ممیزی کتاب را در این مرحله به افرادی که محصولات بدون عیب و نقص از جمله ناشران بزرگ که با قوانین و ضوابط نشر آشنا بوده و تخطی و خلافی نیز نداشته اند، واگذار کنیم.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد گفت: این موضوع به معنای تفویض قانون ممیزی کتاب، دور زدن و تغییر قانون ممیزی کتاب تلقی نمی شود بلکه درصدد گسترش شورای ممیزی و آسان تر کردن کار مردم و ناشران هستیم.

 در صورت اصلاح «رستاخیز» مخالفتی با اکران آن نداریم

نوش آبادی درباره حواشی به وجود آمده و شکایت عوامل فیلم سینمایی «رستاخیز» از وزارت فرهنگ گفت: همچنان صریحا اعلام می کنیم «رستاخیز» جز فیلم های دینی و مذهبی و فاخر و ارزشمند بعد از انقلاب به حساب می آید و کلیات و محتویات آن همانطور که از ابتدا اعلام کردیم مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است اما موضوع مورد بحث درباره این فیلم، این است که شماری از مراجع محترم تقلید، علما و شخصیت های دینی و مذهبی بر برخی از سکانس های فیلم از جمله بخش آشکارای چهره حضرت ابوالفضل عباس (ع ) نظر داشته اند که این چهره باید در فیلم پوشانده شود و اگر نه فیلم هیچ عیب و نقصی ندارد.

وی ادامه داد: از ابتدا هم به عوامل فیلم چندین بار اعلام و راهکار نیز ارائه شد که با نور چهره مبارک آن حضرت را بپوشانند اما متاسفانه نه تنها عوامل این فیلم بعد از گذشت ١٥ ماه حاضر به این کار نشدند بلکه موضوع را از فرآیند فرهنگی به فرآیند قضایی کشاندند.

نوش آبادی گفت: همانطور که از ابتدا هم اعلام کردیم با اکران این فیلم در صورت اصلاح سکانس های مدنظر مشکلی نداریم و هیچ گاه نظر بر توقیف و اکران نشدن آن نداریم.

وی ابراز امیدواری کرد، عوامل فیلم «رستاخیر» شروط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را رعایت کنند و پس از اصلاح این آمادگی وجود دارد که در ایام محرم سال جاری اکران شود.

نوش آبادی ابراز امیدواری کرد اکران فیلم «رستاخیز» از فرایند قضایی به فرهنگی باز گردد.

 از حضور هنرمندان در مجامع بین المللی استقبال می کنیم

نوش آبادی با بیان اینکه مخالفان نظام جمهوری اسلامی نمی خواهند ایران در جهان حضور چشمگیری داشته باشد، افزود: از گسترش تبادل اندیشه، فرهنگ و هنر با مجامع بین المللی حمایت لازم را انجام می دهیم.

وی با بیان اینکه با توافق هسته ای، تحریم ها در این زمینه کاهش یافته، تصریح کرد: اکنون فضای تبادلات ایران با جهان افزایش یافته و گسترش ارتباطات روند رو به رشد را طی می کند.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به گسترش تبادلات فرهنگی و اعزام هنرمندان در هفته های فرهنگی به کشورهای مختلف خاطر نشان کرد: برای رسیدن به نقطه مطلوب و بهبود ارتباطات فرهنگی و هنری از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.

صنعت چاپ و نشر با رشد جهانی و پیشرفت فناوری نوین همراه نشده است

وی با بیان اینکه صنعت چاپ و نشر از صنایع زیربنایی و بخش های مهم و تاثیرگذار محسوب می شود، تصریح کرد: با توجه بنیادی به این صنعت، هم دغدغه ها کاهش می یابد و هم می توانیم با استفاده از سرمایه گذاران وضعیت نابسامان در این حوزه را بهبود بخشیم.

نوش آبادی با بیان اینکه صنعت چاپ و نشر در ایران فرسوده شده، گفت: این صنعت بر اساس رشد جهانی و فناوری نوین توسعه نیافته و باید به آن توجه ویژه ای صورت گیرد.

معاون وزیر فرهنگ با بیان اینکه چاپ و نشر فقط به حوزه فرهنگ و هنر مربوط نمی شود، خاطر نشان کرد: وزارت صنعت نیز با این حوزه ارتباط تنگاتنگی دارد اما واگذاری مطلق این حوزه به این وزارتخانه عاقلانه نیست اما می توانیم با همکاری، این بخش را به وضعیت مطلوب برسانیم.

حضور مقامات دولتی در اجرای تئاترها نشان دهنده حمایت از این حوزه است

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به افزایش ٥٠ درصدی بودجه و اعتبارات تئاتر و هنر نمایشی گفت: دولت و مجلس شورای اسلامی با اهتمام جدی برای افزایش اعتبارات تئاتر کشور، تحولی جدی را در این زمینه بوجود آوردند.

نوش آبادی بازسازی و نوسازی، تامین امکانات مناسب، استانداردسازی و ایجاد قابلیت مطلوب برای حضور تماشاگران را از دیگر اقدامات دولت دانست و خاطر نشان کرد: حضور مسئولان و مقامات تئاتر کشور در اجراهای نمایشی، حمایت از این حوزه را نشان می دهد.

وی افزود: اگر تاکنون بودجه تخصیص داده شده به حوزه نمایش نرسیده، به دلیل روند کندی است که در این زمینه وجود دارد.

نوش آبادی تاکید کرد: با توجه به افزایش اعتبارات و منابع مالی، با مشکلات کمتری در حوزه هنرهای نمایشی مواجه خواهیم بود.

از آمارگیری سرانه مطالعه کتاب استقبال می کنیم

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص توجه به سرشماری آمار فرهنگی همچون سرانه مطالعه کتاب گفت: متاسفانه آمارهای ارائه شده به این وزارتخانه توسط نهادها و بنیادها مختلف است؛اما باید در نظر داشت هرچه آمار ارائه شده مستندتر و دقیق تر باشد کار برنامه ریزی و سیاستگذاری راحت تر انجام خواهد شد.

نوش آبادی در پاسخ به سئوالی مبنی بر گنجاندن سئوالات فرهنگی در سرشماری سال ٩٥ افزود: این کار را می توانیم انجام دهیم اما اکنون از سئوالات پرسشنامه ها اطلاعی نداریم اما می توان این ایده را به عنوان یک پیشنهاد جدید مطرح کرد.

تحریم های «اف ای تی اف» ربطی به وزارت فرهنگ ندارد

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر قرار گرفتن این وزارتخانه در فهرست تحریم های «اف ای تی اف» گفت: این پروتکل الحاقی مسائل حقوقی و اقتصادی را بررسی می کند و ارتباطی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد.

به گفته نوش آبادی، تصمیم پیوست به این پروتکل با مسئولان مربوطه است اما پس از رفع تحریم ها، در حوزه فرهنگی توانستیم با کشورهای مختلف ارتباط بگیریم.

وی اعزام هنرمندان، برگزاری هفته های فرهنگی و توسعه رایزنی های فرهنگی را جزو دستاوردهای این سال ها عنوان کرد.

نوش آبادی تاکید کرد: از هر روزنه و فرصتی برای گسترش فعالیت های فرهنگی استفاده می کنیم.

 نگاه ویژه دولت به حوزه های مربوط به مقاومت

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست خبری در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا جشنواره موسیقی مقاومت برگزار نمی شود، گفت: جشنواره های مختلفی درباره مقاومت برگزار می شود اما در مورد ناکارآمدی و یا بی توجهی به آنها حرفی نداریم.

نوش آبادی افزود: دولت به تمام حوزه های مربوط به مقاومت نگاه ویژه ای دارد و در هر مراسم دولتی و غیردولتی که برگزار شود، حضور خواهد داشت.

به گفته وی، در واقع چیزی به عنوان بی توجهی دولت به این حوزه وجود ندارد و همواره حمایت های لازم را به عمل می آوریم.

 فقط امکان اصلاح آیین نامه قانون مطبوعات را داریم

معاون پارلمانی و حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص اصلاح قانون مطبوعات نیز گفت: فقط امکان اصلاح آیین نامه قانون مطبوعات را داریم و اصلاح قانون تنها از طریق مجلس شورای اسلامی امکانپذیر است.

به گفته وی، چیزی هم اکنون مطرح است ابلاغ اجرای آیین نامه اصلاح شده قانون مطبوعات است و این موضوع ارتباطی به تغییر قانون مطبوعات ندارد.

نوش آبادی در عین حال افزود: دولت براساس مواد قانون اساسی می تواند اصلاحات لازم را در آیین نامه ها بدهد، از این رو چنانچه نیاز به تغییر قانونی باشد، از طریق مجلس شورای اسلامی انجام می شود.

سیاست های فرهنگی براساس اسناد بالادستی و رهنمودهای رهبری است

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه نگاه فرهنگی سه سال اخیر دولت یازدهم به چه شکل بوده، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس وعده های دولت تدیبر و امید در حوزه فرهنگی عمل کرده است.

نوش آبادی تصریح کرد: این وعده ها از نظام و انقلاب جدا نیست و در راستای سیاست های فرهنگی نظام و بر اساس اسناد بالادستی و رهنمودهای مقام معظم رهبری است.

وی درباره فعالیت های این وزارتخانه گفت: دعوت از کسانیکه به علت سختگیری و تنگ نظری از حوزه فرهنگ فاصله گرفته اند، جزو فعالیت های ما بوده است.

به گفته نوش آبادی، شعار ما استفاده حداکثری برای تقویت فرهنگ کشور است و این کار همچنان ادامه دارد و تصاعدی است.

وی تاکید کرد: البته اولویت اول ما کسانی هستند که به نظام و انقلاب تعهد دارند، اما این کشور متعلق به همه مردم است به همین دلیل فضا را برای همه فراهم می کنیم.

 عزم جزم بازگشت هنرمندان رفته به خارج

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه خبرهایی از بازگشت هنرمندان رفته به خارج از کشور برای حضور در فیلم های خارجی و برخی شبکه ها به گوش می رسد، گفت: امروز آنها به این نتیجه رسیده اند که آنچه در ذهن داشتند سرابی بیش نبوده و اکنون پشیمان می خواهند به وطن برگردند.

به گفته نوش آبادی، اگر آنها بتوانند به راحتی به کشور بازگردنند ما حرفی نداریم، از این رو باید بدانند که فرصت ها و موقعیت های طلایی خود را در کشور از دست دادند.

همکاری با شبکه های ماهواره ای جرم است

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سئوالی مبنی بر حضور برخی هنرمندان و بازیگران بدون حجاب در برخی شبکه های ماهواره ای و اینکه موضع وزارت فرهنگ درمورد این افراد چیست، گفت: بارها اعلام و تاکید شده است که براساس قانون، همکاری با شبکه های ماهواره ای جرم محسوب شده و ممنوع است چه برسد که کشف حجاب هم کرده باشند.

وی با اشاره به ابراز ندامت برخی بازیگران مهاجرت کرده به خارج از کشور برای حضور در شبکه های فارسی زبان گفت: کسانی که سراب حضور در فیلم های خارجی داشتند و بی محابا به این شبکه های ماهواره ای فارسی زبان پیوستند، حالا عزم برگشت دارند.

نوش آبادی گفت: بعید می دانم به همین راحتی ها بتوانند نسبت به بازگشت خود اقدام کنند اما به هر صورت آنها از عمل خود پیشمان شده اند و با توجه به اینکه در آنجا نتوانسته اند به خواسته های مادی خود برسند، تمایل به بازگشت به ایران دارند.

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی تصریح کرد که صحنه برای نادمان باز است و می دانیم که آنها نه تنها هیچ منفعتی برای خود به همراه آوردند، بلکه خود را نیز بدنام کردند و شاید این اتفاقات درس عبرتی برای کسانی باشد که قصد مهاجرت به آن سوی مرزها دارند.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil