جمعه 31 فروردین 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل : دکتر محمد فرهادی در نشست معاونان و مدیران بین الملل دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوري گفت: در سال گذشته نزديك به 1500 محقق و دانشمند بين المللي براي همكاري علمي به ايران آمدند و در پنچ ماهه نخست سال جاري شاهد رشد 25 درصدي همكاري هاي علمي بين المللي نسبت به سال گذشته بوديم كه از تاثيرات دوران پس از برجام است.

وزير علوم اظهار داشت: توانمندي بالاي دانشگاههاي ايران باعث شده است كه همكاري با دانشگاهها و مراكز تحقيقاتي ايران يكي از درخواست هاي اصلي هيئت هاي خارجي در سفر به ايران و ديدار با مقامات ايراني باشد.

وي با اشاره به اينكه ایران در حال حاضر با داشتن بیش از دو هزار و 800 دانشگاه و مرکز آموزش عالي و پژوهشی و 76 هزار عضو هيئت علمي از پتانسيل قوي براي فعاليت هاي علمي و تحقيقاتي برخوردار است، گفت: ايران مورد توجه كشورهاي دنيا براي همكاري هاي علمي قرار گرفته و  ما بايد تلاش كنيم جايگاه واقعي و سهم شايسته خود را در همكاري هاي علمي كسب كنيم.

عضو كابينه دولت يازدهم گفت: افزايش ديپلماسي علمي در راستاي اقتصاد مقاومتي است زيرا موجب كاهش هزينه تحقيقات، استفاده از توانمندي كشورهاي ديگر، گردش نخبگان و جذب دانشجوي خارجي در دانشگاههاي داخل مي شود.

وي با اعلام اينكه در ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي، چهار برنامه براي وزارت علوم تعيين شده است تبدیل 5 دانشگاه و واحد پژوهش برتر کشور به تراز بین المللی را از جمله اين برنامه ها قلمداد كرد و گفت: البته هم اكنون براساس اعلام مراكز معتبر دنيا بين 8 الي 14 دانشگاه جامع ما در فهرست دانشگاههاي برتر دنيا قرار دارند و مسير ما براي كسب جايگاه هاي مهم در بين دانشگاههاي برتر دنيا ادامه دارد.

 وزير علوم گفت: رغبت زياد كشورهاي مختلف دنيا براي همكاري با ايران باعث شده است بين دانشگاههاي ايران و دانشگاههاي خارجي تفاهم نامه هاي زيادي منعقد شود و امضاي اين تفاهم نامه ها همچنان روبه رشد است ولي به دانشگاهها در مورد اجرايي شدن تفاهم نامه هاي گذشته تاكيد شده است.

دکتر فرهادی بر اهمیت تعاملات و همکاری های بین المللی به عنوان نیاز کشور تاکید کرد و گفت: این موضوع در حال حاضر مورد تایید همه مراجع و مسئولین است.

دكتر فرهادی تصریح کرد: در حال حاضر کشورهای چین و روسیه را به عنوان کشورهای برخوردار از رشد مناسب از لحاظ علم و فناوری، برای همکاری راهبردی انتخاب کرده ایم و در اروپا نیز کشورهایی مانند فرانسه، آلمان، اتریش و ایتالیا، از اولویت های همکاری علمی ما به شمار می روند.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil