جمعه 10 فروردین 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل" اینکه مدیران ارشد کشور با احاطه کامل بر علوم مختلف سعی در ترویج لذت وافر بین مردم دارند ،بر کسی پوشیده نیست .

آنها در این سالها آنقدر هدفمند در تامین آب زراعی و تولید محصولات باغی و راغی مدیریت کرده اند که آب تودل مردم تکان نخورده است .

مدیران استانی هم به محض شکاف برداشتن مزارع چون عقاب بر محل وقوع حاضر شده و ضمن دلداری به زارعین با حداقل تلفات کشاورزان را به بیمارستا ن های مختلف برای درمان احتمالی ایست قلبی گسیل داشته اند .

این ابتکارهای بدیع باعث شده که خدارا شکر روند کم آبی استان تدریجا به بحران تبدیل شده و با این وجود خدا را شکر مسئولان همچنان از بایدها در جلسات مختلف برای حل مشکلات گفتنه اند ،غافل از اینکه کم آبی به قانون و مجریان قوی و سخت کوش نیاز دارد .

مجریانی که بدون هر گونه ملاحظه کاری با متخلفان برخورد کرده تا در یک دوره چند ساله بتوانیم بحران تولید شده را کاهش داده و به حد کمبود برسانیم .

بعبارتی دولت باید بداند وتدبیر کند که مثلا کدام محصولات زراعی در گیلان با کمترین مصرف آب بیشترین تولید و صرفه اقتصادی را دارد .

باید بداند که تعداد حلقه های چاه مجاز و غیر مجاز چند تاست و میزان بهر ه برداری از این چاهها به چه میزان و در راستای چه اهدافی به مصرف می رسد .

باید بداند که مجوزهای احداث چاه در چه فواصلی و توسط چه کسانی صادر شده و درصد تخلفات در این بخش چه میزان بوده و فرایند آن در آینده چه تاثیر منفی ای بر روند تولید باغی و زراعی دارد .

باید بداند که به چه دلیلی در یک باغ دوحلقه چاه و در باغی دیگر به ناچار از نهر آب های جاری برای زراعت استفاده می شود و عوامل این پدیده زشت چه کسانی هستند .

اینکه بدنبال هراعتراض واطلاع رسانی ای توسط مردم ،مسئولان امر بگویند که شکایت کنید تا ما بررسی کنیم ،بواقع این یک فرافکنی و دامن زدن به اختلافات محلی است ،چرا که اساسا ماموران آب باز استان باید با سرکشی مستمر به باغات و مزارغ دریابند که مثلا در ماه گذشته چند نفر اقدام به احداث چاه غیر مجاز کرده است  .

متاسفانه شوراها و دهیاری ها نیز از تبعات احتمالی گزارش تخلفات هراس داشته وبندرت اقدام به این کار می کنند لذا عدم آگاهی مردم و سوء استفاده برخی ها برحجم تخلفات افزوده است .

می خواهیم بگوییم که اگر این همه از سوی مسئولان و رسانه ملی بر کمبود آب در اندازه بحران تاکید داریم ،باید در عمل هم حرکت هایی نهضت گونه براه بیفتد تا مردم این شعارها را در اجرا به عینه مشاهده کنند .

استان گیلان با 413 هزار هکتار شالیزار ،باغ و زمین کشاورزی وتولید سالانه 2 میلیون تن محصولات زراعی و باغی، نیاز آبی اش5/3میلیارد متر مکعب می باشد که بارش سالانه آن 15 میلیارد متر مکعب است .

البته گزارش کبری اجدادی و مریم امدادی از صدا و سیمای گیلان بر این نکته یادآرو شده که از این میزان 7میلیارد متر مکعب آب تبخیرشده و 2 میلیارد متر مکعب هم از خارج استان به سد سپید رود می ریزد .

در این گزارش آمده که شعبان نژاد مدیر کل جهاد کشاورزی گیلان علاوه بر این اطلاعات ،از حفر چاههای غیر مجاز و احتمال شور شدن آب در سال های آتی هشدار داده وخواستار مدیریت اصولی در منابع آبی شده است .

از آن سو آقابیگی رییس آب منطقه ای گیلان هم برون رفت از بحران فعلی را به احداث سد های بتونی کوچک مربوط دانسته و شیب زیاد رودهای گیلان را برای ایجاد سدهای بزرگ مفید نمی داند .

هر چه هست فرمایش آقایان نشان می دهد که در36 سال گذشته مدام شنیده ایم که باید چنین شود و چنان و بر منابع آبی مدیریت شود و چاههای غیر مجاز مصیبتی بر کشاورزی استان است و باید قوانینی با قابلیت اجرایی تصویب شود ،اما می بینیم که این دو مدیر محترم هنوز هم همان حرف های 36 سال قبل دیگران را میزنند که باید چنین شود و چنان .

امید که مسئولان محترم زین پس از چنبره سخن و حرف های غیر عملیاتی خارج شوند و سفارش های ما را به کار ببندند تا حداقل پر آب ترین استان در سال های آتی با مشکل کم آبی مواجه نشود و زارعین هم با لذت فراوان به تولید محصول بپردازند .

 

 

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil