پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل : وحید طیفوری، معاون سازمان برنامه و بودجه گیلان با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین فعالیت‌های ملی کشور تحت عنوان سرشماری نفوس و مسکن در سال 95 اجرا خواهد شد، اظهار کرد: این سرشماری هشتمین سرشماری کشور است که با روش‌های نوین و علمی اجرا خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: کاربرد آمار و اطلاعات در برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری نقش بسیار اساسی دارد و وجود آن ضروری است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان گیلان افزود: مطالعات اولیه سرشماری سال 95، از چهار سال قبل آغاز گردید و مقایسه و روش‌های مختلف سرشماری در کشورهای مختلف که دارای سبک هستند انجام شده و این سرشماری با بررسی و مقایسه در این حوزه صورت خواهد گرفت.

طیفوری ادامه داد: برای بررسی روش‌ها و فرآیند سرشماری در سال گذشته یک نقطه در استان گیلان به صورت آزمایشی سرشماری شد تا مطالعات و روش‌هایی که مدنظر بوده انجام شود، که هم‌اکنون آمادگی لازم وجود دارد و تا حدود دوماه دیگر سرشماری به صورت حضوری انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه در اجرای سرشماری اهداف خاصی دنبال می‌شود، اضافه کرد: یکی از اهداف اصلی تهیه چارچوب‌های کامل برای اجرای طرح‌های آماری میان سرشماری‌هاست و هدف دیگر کسب اطلاعات کامل درخصوص جمعیت و مسکن که در اختیار برنامه‌ریزان قرار می‌گیرد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان گیلان با اشاره به اینکه 2 روش جدید در سرشماری در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: روش اول الصاق کدپستی به نقشه‌های آماری است که اطلاعات خانوارها، اطلاعات مربوط به مسکن‌ها و اطلاعات به صورت مکان‌محور تولید می‌شود که در گذشته این روش امکان‌پذیر نبود. در روش دوم نیز سرشماری به صورت اینترنتی است که کشورهای محدودی از این روش استفاده می‌کنند و با توجه به نفوذ اینترنت در کشور انتظار می‌رود ضریب سرشماری اینترنتی نیز افزایش یابد.

طیفوری بیان کرد: زمان‌بندی طرح سرشماری در دو مرحله انجام می‌شود که مرحله اول از 3 مهر لغایت 24 مهر به صورت اینترنتی سرشماری انجام خواهد شد و از 25 مهر لغایت 25 آبان عملیات میدانی سرشماری آغاز خواهد شد و مامورین سرشماری به تمام نقاط رفته و اطلاعات را اخذ می‌نمایند.

وی درخصوص تکمیل پرسشنامه، گفت: حدود 40 پرسش از مردم انجام خواهد شد که پرسش‌هایی از جمله اعضای خانواده، سن، جنس، میزان تحصیلات، وضعیت اشتغال، وضعیت مهاجرت طی 5 سال گذشته، نوع واحد مسکونی در اختیار و قدمت واحد مسکونی و مواردی از این قبیل ارائه خواهد شد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه گیلان تاکید کرد: مردم اطلاعات را به درستی در اختیار مامورین سرشماری قرار دهند تا از آنها استفاده شود و قطعا ارائه اطلاعات نادرست که در برنامه‌ریزی‌هایی بلند مدت 5 و یا احتمالا 10 سال آینده انجام می‌شود اخلال ایجاد خواهد کرد.

 

 

ایسنا

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil