پنج شنبه 9 فروردین 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل : وحید طیفوری، جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات پایه‌ای درباره تعداد، ساختار و ویژگی‌های عمده افراد جامعه و واحدهای مسکونی کل کشور برای برنامه‌ریزان، سیاست‌گذاران، دولتمردان، پژوهشگران و سایر کاربران را هدف کلی از سرشماری عمومی نفوس و مسکن دانست و اظهار کرد: با سرشماری چارچوب آماری مناسب در زمینه خانوار و مسکن برای اجرای طرح‌های آماری تهیه می‌شود.

وی شناخت جمعیت شهری و روستایی و تدوین برنامه‌های توسعه شهری و عمران روستایی، شناخت جمعیت در حال تحصیل و نیازمند تحصیل و برنامه‌ریزی برای تامین مدارس، دانشگاه‌ها و واحدهای آموزشی، شناخت جمعیت فعال و اندازه‌گیری میزان بیکاری و فعالیت برای همه نواحی و برنامه‌ریزی در جهت تنظیم بازار کار و تعیین اندازه جمعیت جوان و سالمند، شناخت ویژگی‌ها و نیازمندی‌های جمعیت جوان و سالمند و برنامه‌ریزی برای بهبود زندگی جوانان و سالمندان را از دیگر اهداف دانست.

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان گیلان با تاکبد بر لزوم شناخت تفاوت‌های اجتماعی زنان و مردان و برنامه‌ریزی در جهت برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان، شناخت وضعیت موجود مسکن و شناخت ویژگی‌های آن از جهت کیفیت، ایمنی و رفاه و برنامه‌ریزی برای توزیع عادلانه منابع، خدمات و کالاهای مصرفی و سایر امکانات و وسایل بین استان‌ها و مناطق مختلف کشور، تصریح کرد: تهیه برآوردها و پیش‌بینی‌های جمعیتی برای برنامه‌ریزی‌های درازمدت توسعه و عمران کشور، تولید آمارهای اختصاصی و پایه‌ای جمعیت مانند محاسبات مربوط به شاخص‌های مرگ و میر، ولادت و باروری، مهاجرت و جابجایی‌های جمعیت، فراهم ساختن چارچوب آماری لازم برای آمارگیری‌های مختلف و بهنگام‌سازی نقشه‌های شهری یا روستایی برای استفاده در طرح‌های آماری و سایر سرشماری‌ها نیز در سرشماری‌ها بررسی می‌شود.

طیفوری با بیان اینکه به منظور کاهش هزینه اجرای سرشماری، برای نخستین‌بار سرشماری عمومی نفوس و مسکن در کشور به دو شیوه مدرن و الکترونیکی زیر(بدون استفاده از کاغذ) اجرا می‌شود، متذکر شد: سرشماری اینترنتی از 3 لغایت 24 مهرماه سال جاری با مراجعه سرپرست یا یکی از اعضای مطلع خانوار به سامانه اینترنتی سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395 به آدرس www.sarshomari95.ir و تکمیل فرم خانوار اجرا می‌شود. البته خانوارها برای ویرایش اطلاعات خود می‌توانند از 22 لغایت 24 مهرماه به سامانه سرشماری اینترنتی مراجعه و اطلاعات خود را ویرایش کنند.

رئیس ستاد اجرایی سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395 گیلان با اشاره به اجرای روش مصاحبه حضوری و مراجعه مستقیم ماموران سرشماری به مکان‌های سکونت خانوارها از 25 مهر لغایت 25 آبان 95 با استفاده از تبلت، عنوان کرد: افرادی که از طریق اینترنتی فرم خانوار خود را تکمیل کرده‌اند، مجددا توسط مامور سرشماری نمی‌شوند بلکه مامور سرشماری تنها «کد آماری» که از طریق سیستم کامپیوتری یا پیامک به آنها داده شده است را دریافت و در تبلت خود ثبت می‌‌کند.

وی به چگونگی ورود اطلاعات در سامانه سرشماری اینترنتی توسط خانوار اشاره کرد و یادآور شد: سرپرست یا مطلع‌ترین عضو خانوار می‌تواند با وارد کردن شماره ملی سرپرست خانوار به عنوان رمز ورود، به پرسشنامه سرشماری دسترسی یافته و اطلاعات خانوار خود را در آن وارد و کد آماری دریافت کند. حفظ و نگهداری کد آماری بسیار مهم است، زیرا اطلاعات پاسخگویان در اینترنت براساس کد آماری بازشناسی خواهد شد.

طیفوری با بیان اینکه شرکت در سرشماری اینترنتی آسان است و تکمیل فرم پرسشنامه اینترنتی وقت زیادی از خانوار نخواهد گرفت، ادامه داد: از آنجایی که سرشماری عمومی نفوس و مسکن به شیوه حضوری پیچیده و پرهزینه می باشد مشارکت پاسخگویان در سرشماری اینترنتی کمک با ارزشی در جهت کاهش هزینه این طرح ملی و تسریع در اجرای بهنه آن طرح خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد:‌ به منظور ثبت دقیق اطلاعات هویتی اعضای خانوار لازم است مدارکی مانند قبض تلفن ثابت یا همراه که کد پستی صحیح منزل مسکونی خانوار بر روی آن درج شده، کارت ملی یا مدارکی که نام و نام خانوادگی، شماره ملی و تاریخ تولد تمامی اعضای خانوار در آن ثبت شده است، قبل از تکمیل فرم سرشماری اینترنتی آماده باشد.

معاون سازمان برنامه و بودجه گیلان با تاکید بر لزوم پاسخگویی به سوالات درباره اطلاعات فردی اعضای خانوار(نام و نام خانوادگی، شماره ملی، سن، جنس، دین، تابعیت، وضع سواد، مدرک تحصیلی، وضع مهاجرت، وضع زناشویی و فرزندآوری، پوشش بیمه درمانی و...) و ویژگی‌های مسکن خانوار(آدرس محل سکونت، کد پستی، نحوه تصرف واحد مسکونی، مساحت زیربنا و نوع اسکلت و...)، گفت: سرشماری اینترنتی برای ارتقای جایگاه نظام آماری کشور در صحنه بین‌المللی از اهمیت بالایی برخوردار است.

طیفوری با بیان اینکه با مشارکت در سرشماری اینترنتی خود مامور سرشماری خویش باشید، اضافه کرد:‌ آن دسته از خانوارهایی که با استفاده از اینترنت اطلاعات مربوط به خانوار خود را تکمیل کنند به قید قرعه و در انتهای سرشماری نفوس و مسکن 95 جوایزی اهدا خواهد شد لذا کد آماری تا زمان قرعه‌کشی نگهداری شود.

 

 

ایسنا

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil