جمعه 7 اردیبهشت 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل : شهیندخت مولاوردی عصر پنجشنبه در اختتامیه جشنواره فرهنگی - ورزشی دختران روستای گیلان در مجتمع تفریحی مروارید خزر افزود: یکی از مولفه های تحقق اقتصاد مقاومتی، درون زا بودن آن است.

وی کاهش وابستگی به اقتصاد نفت، افزایش صادرات غیرنفتی و ایجاد فرصت های جدید شغلی را از ویژگی های درون زا بودن اقتصاد عنوان و تصریح کرد: روستاها و روستائیان برای افزایش تولید داخلی و تحقق اقتصاد مقاومتی، نقشی بسزا داشته و نمی توانیم از جایگاه زنان و روستا در این امر غفلت کنیم.

مولاوردی تاثیر برگزاری جشنواره های ویژه بانوان روستایی را در نشان دادن نقش و جایگاه دختران روستایی موثر عنوان و بیان کرد: جایگاه آنها در عرصه های مختلف بسیار مهم و حیاتی است.

وی با بیان اینکه 12 میلیون نفر از جمعیت 32 میلیونی جمعیت روستاها را بانوان تشکیل می دهند، اظهار کرد: نقشی که زنان روستایی در عرصه های مختلف اقتصادی و در گیلان در بخش هایی همچون کشاورزی، صنایع دستی و نوغانداری دارند، برکسی پوشیده نیست.

وی با اشاره به اینکه جایگاه بانوان کاملا شناخته شده نیست، گفت: این جایگاه ارزش گذاری نشده و نقش زنان در اقتصاد خانواده و جامعه پنهان است که این، اجحاف بر این قشر است.

مولاوردی با اشاره به بازی های بومی و محلی انجام شده در جشنواره فرهنگی - ورزشی دختران روستای گیلان تصریح کرد: اهمیت این بازی ها ، در انتقال ارزش هایی است که متاسفانه در جامعه ما و در عصر حاضر رو به افول است.

وی با یادآوری اینکه بسیاری از این بازی های محلی و سنتی به صورت گروهی برگزار می شود، بیان کرد: اکنون بیشتر بازی ها به سمت فردیت و عمده بازی های رایانه ای و اینترنتی است که نسل جوان ما را گرفتار کرده است.

وی خاطرنشان کرد: نقش مادران در انتقال بازی های بومی به نسل های آینده بسیار مهم است ، چراکه ایثار ، فداکاری و ترویج فرهنگ کارگروهی، از نیازهای جامعه ما است.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: باید بتوانیم از ظرفیت زنان روستایی در مسیر توسعه پایدار کشور که محور اساسی آن بر مولفه کشاورزی است، بهره بگیریم.

گفتنی است، جشنواره فرهنگی - ورزشی دختران روستای گیلان در سه بخش آیینی و اجرای مراسم فرهنگی استان، مسابقات ورزشی و بازی های محلی و مراسم پخت نان و شیرینی های محلی در مجتمع تفریحی مروارید خزر برگزار شد. نمایشگاه صنایع دستی با 20 غرفه به منظور آشنایی مردم به ویژه گردشگران با تولیدات بانوان استان از برنامه های جنبی این جشنواره بود.

 

 

ایرنا

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil