پنج شنبه 9 فروردین 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل : سنبل آبی جزء 10علف هرز مهم دنیا است و بدترین علف هرز زیستگاههای آبی است. این علف هرز از خانواده غلافیان و از گیاهان اوندی گلدار،پهن برگ،شناورآزاد و با ارتفاع کم تر از یک متر است.

این گیاه در 75کشور گزارش شده است و اکنون 56کشور دنیا با آن به عنوان علف‌هرز مبارزه می کنند.

مرادی، مدیرعامل پدافند غیرعامل گیلان گفت: دلیل گسترش سنبل آبی این است که هر بیننده ای ناخواسته گیاهچه ای را از آن منتقل می کند و ورود آن به تمام دنیا با عنوان گل و گیاه زینتی بوده است.

وی افزود:این گیاه شیطانی حدود 3هزار بذر دارد و طول عمر ان در داخل رسوبات 15تا 30سال گزارش شده است و جوانه‌زنی آن در طول سالهای متمادی اتفاق می‌افتد که سبب شده ریشه کنی این علف هرز سخت باشد.

مرادی از مردم خواست از خرید و انتقال این گیاه به شدت پرهیز کنند.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا،پروفسور هولم نیم قرن پیش بیان کرده بود که مهم ترین مشکل آینده بشر در کشاورزی مبارزه با سنبل آبی خواهد بود و بنابر پیش بینی او تمام مشکلات قابل تصور در کشاورزی را سنبل آبی یک جا ایجاد می کند.

جامعه‌شناسان ریشه فقر و تروریسم در آفریقا را  نابودی بسیاری از منابع و کاهش فرصت شغلی در جامعه روستای ناشی از سنبل آبی می‌دانند.

در گیلان شالیکاری مهمترین فعالیت اقتصادی روستاییان محسوب می‌شود و عدم توجه به مبارزه با سنبل آبی معادل نابودی شالیکاری در استان است.

 

 

ایسنا

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil