پنج شنبه 9 فروردین 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل : لحظاتی پیش نخستین مرحله از رهاسازی بچه ماهیان استخوانی با حضور مسئولان استانی و محلی در رودخانه مرزی آستاراچای آغاز شد.

اسحاق شعبانی، مدیر کل شیلات استان گیلان در این خصوص به ایسنا گفت:پس از رایزنی های به عمل آمده، با هدف بازسازی و حفظ ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر، نخستین مرحله از رهاسازی ماهیان استخوانی در رودخانه مرزی آستاراچای در مرز مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان آغاز شد.

شعبانی ادامه داد:در راستای تحقق این هدف، رودخانه هایی که شرایط مساعدی را برای مهاجرت ماهیان دارند، انتخاب می شوند.

وی افزود: با تحقیقات به عمل آمده، تاکنون در سطح استان گیلان 8 رودخانه برای این منظور انتخاب شده است که رودخانه های چلوند و آستاراچای در شهرستان آستارا در جمع این رودخانه ها قرار دارند.

شعبانی با بیان اینکه عملیات رهاسازی در رودخانه چلوند از سالیان گذشته انجام می شد،توضیح داد: رودخانه مرزی آستاراچای در شمال شهرستان برای نخستین بار در این لیست قرار گرفته است و در مرحله نخست 300 هزار قطعه بچه ماهی تکثیر شده در مرکز شهید انصاری وابسته به اداره ‌کل شیلات استان گیلان در آن رهاسازی خواهد شد.

وی مناسب بودن بستر، آب پاک و باز بودن دهانه رودخانه را از شاخصه های انتخاب این رودخانه برای رهاسازی برشمرد و تصریح کرد: امنیت بالای این رودخانه به دلیل حراست از مرز بین المللی، سبب شده است تا شرایطی ایده آل برای بازسازی و حفظ ذخایر در آن مهیا گردد.

مدیر کل شیلات گیلان از هماهنگی به عمل آمده با مسئولان شهرستان با هدف مولدگیری و تکثیر بچه ماهی سخن گفت و یادآور شد: بچه ماهیان رها شده در رودخانه های شهرستان از نوع ماهی سفید با وزن یک گرم می باشد.

وی خاطر نشان کرد: تا پایان اجرای کامل این طرح در سالجاری، بالغ بر یک میلیون قطعه بچه ماهی سفید به ارزش 2 میلیارد ریال در این رودخانه رهاسازی می شود.

اسحاق شعبانی در پایان از چگونگی جابجایی این ماهیان سخن گفت و یادآور شد: کامیون های حامل تانکر که به کپسول های اکسیژن مجهز هستند و تکنسین های شیلات آنها را همراهی می کنند، برای این منظور انتخاب شده اند.

گفتنی است، طی دو ماه تیر و مرداد سال 1395 بالغ بر 4 میلیون قطعه بچه ماهی سفید در رودخانه چلوند بخش لوندویل از توابع شهرستان آستارا رهاسازی شده است.

مصب رودخانه آستاراچای بانک ژنی انواع ماهی در غرب استان گیلان محسوب می شود و مهاجرت ماهیان کمیاب از قبیل ماهی آزاد خزری (که در حال انقراض است)، سس ماهی (شیلبیت)، سیاه لای ماهی لنکران و... در کنار سایر گونه ها از قبیل ماهی سفید، کپور، کولمه، کولی و شاه کولی به این رودخانه، از ویژگی های بارز آن برای تولید مثل می باشد.




نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil