شنبه 1 اردیبهشت 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل : حبیب جهانساز، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان اظهار کرد: بر اساس پایش‌های انجام شده امسال و شرایط اقلیمی حاکم، پیش بینی ما این است که امسال سال طغیان آفت مگس زیتون است.

جهانساز با بیان اینکه برای جلوگیری از خسارت آفت مگس زیتون، 29 ایستگاه پیش آگاهی دایر کرده‌ایم که توسط آن مراحل آفت پایش و هشدارهای اولیه داده می‌شود افزود: از بهمن ماه سال گذشته هشدارها به باغداران داده شده و کلاس‌های آموزشی و نشست‌های توجیهی برگزار شده است.

وی تأکید کرد: از آنجا که این آفت همگانی است و سم پروتئین و کارت زرد نیز به اندازه کافی تهیه شده است مشارکت مردم در جهت سم پاشی، نصب تله‌ها و محلول پاشی ضروری است و اگر این اقدام صورت نگیرد نسل دوم آفت خسارت بیشتری به مردم می‌زند.

جهانساز خاطرنشان کرد: در باغات جدیدالاحداث اصولی و فنی خیلی مشکل وجود ندارد و بیشترین مشکل  مربوط به 2000 هکتار باغ قدیمی است که اگر باغداران در بحث هرس باغات قدیمی همکاری و توجه داشته باشند و بخشی از درآمد خود را که حدود 500 هزار ریال است برای مبارزه اختصاص دهند از خسارتی به مراتب بیشتر جلوگیری می‌کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان یاد آور شد: آفت مگس زیتون که از سال 83 با زیتون‌های قاچاق وارد کشور شده است در باغات زیتون رودبار مستقر شده است و از حالت قرنطینه‌ای خارج شده و به‌عنوان آفت همگانی سالیانه به محصول زیتون خسارت وارد می‌کند.

جهانساز همچنین با اشاره به وابستگی 80 درصدی اقتصاد رودبار به زیتون گفت: 8300 هکتار سطح زیر کشت زیتون در این شهرستان وجود دارد که 12 هزار نفر در قالب کاشت داشت و برداشت و فرآوری صنایع زیتون اشتغال دارند و این محصول 500 میلیارد ریال در رودبار گردش مالی دارد.

 

تسنیم

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil