پنج شنبه 9 فروردین 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل : محمدعلی قنبری نژاد، مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی گیلان اظهار کرد: نرخ ریالی واحدهای شالیکوبی، با توجه به آغاز فصل برداشت برنج از شالیزارهای گیلان در سال جاری، به ازای هر کیلوگرم تبدیل شلتوک به برنج سفید، دو هزار و 200 ریال تعیین شده است.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس، نرخ کالایی کارخانه های شالیکوبی به ازای تبدیل هر یکصد کیلوگرم شلتوک به برنج سفید نیز سه کیلو و 50 گرم است.

قنبری نژاد ادامه داد: پرداخت اجرت تبدیل برنج به صورت ریالی و یا کالایی، بستگی به تمایل کشاورزان دارد.

وی اظهار کرد: کارخانه های شالیکوبی موظفند که در هنگام تحویل شلتوک، آن را وزن کرده و به کشاورزان فاکتور ارائه کنند.

وی یادآور شد: تعیین نرخ تبدیل برنج نسبت به سال گذشته از نظر ریالی، 10درصد افزایش و از نظر وزنی 50گرم کاهش داشته است.

وی گفت: در صورتی که نرخ تبدیل بر اساس وزن شلتوک تعیین شود، کارخانه ها مجاز نیستند مزد خود را بر مبنای وزن برنج سفید دریافت کنند .

قنبری نژاد افزود: تمامی محصولات جانبی شامل نیم دانه، دانه مرغی و یا سبوس متعلق به کشاورزان است و صاحبان شالیکوبی ها موظف به تحویل آن به کشاورزان بوده و دریافت هرگونه اجرت بابت آن، ممنوع است.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: واحدهای شالیکوبی موظفند شلتوک و برنج کشاورزان را از زمان تحویل به کارخانه، به مدت 30 روز در مقابل آتش سوزی بیمه کنند.

وی از شالیکاران خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف، مراتب را به شرکت تعاونی شالیکوبی ها، اداره های بازرسی و یا مدیریت جهاد کشاروزی شهرستان ها اطلاع دهند یا با شماره 124 تماس بگیرند.

گفتنی است، در استان گیلان یک هزار و 800 واحد شالیکوبی وجود دارد که از این تعداد، یک هزار و 500 واحد آن فعال است؛ در 238 هزار هکتار شالیزاری گیلان، سالانه بیش از یک میلیون تن شلتوک تولید می شود که از این مقدار در واحدهای شالیکوبی، حدود 700 هزار تن برنج سفید بدست می آید. هر ساله کار آماده سازی زمین های شالیزاری از اواخر آذرماه با شخم زمین در سه مرحله انجام و در ادامه، کار خزانه گیری برنج در نیمه دوم فروردین ماه صورت می گیرد و در اوایل اردیبهشت نیز با نشاء و در مرحله پایانی با برداشت برنج که اوایل مردادماه است، به پایان می رسد.

 

ایرنا

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil