پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل : غلامرضا کریم آقایی، مدیرکل فرودگاه استان گیلان امروز در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه استان ضمن تبریک دهه کرامت و میلاد امام رضا(ع)و نیز گرامیداشت روز خبرنگار، اظهار کرد: خبرنگاران و تلاشگران عرصه اطلاع رسانی می‌کوشند تا رویدادهای صنعت هوانوردی ما را تثبیت و پایدار نگه دارند.

وی با بیان اینکه 220 ناوگان هواپیمایی از طریق شرکت‌های هواپیمایی عملیات پروازها را انجام می‌دهند، افزود: بالغ بر 15 شرکت پروازی در کشور فعالیت دارند که از این تعداد 5 شرکت دولتی و 10 شرکت خصوصی هستند. شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هواپیمایی ایران یکی از مجموعه‌های اصلی صنعت هوانوردی است که متولی 54 فرودگاه در سطح کشور است.

آقایی با اشاره به رتبه فرودگاه سردار جنگل رشت، گفت: فرودگاه سردار جنگل رشت از نظر تعداد پرواز در سطح کشور رتبه چهاردهم را دارد؛ با بحث تملک اراضی فرودگاه سردار جنگل رشت که 160 هکتار زمین را در بر می‌گیرد، تعداد پروازها از این فرودگاه افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه بالغ بر صد میلیارد تومان طی پنج سال گذشته برای فرودگاه سردار جنگل در بحث زیر ساختی همچون احداث ترمینال، تعریض سیستم‌های تاسیساتی، راه اندازی سیستم احداث و روشنایی و... هزینه شده است، تصریح کرد: هزینه انجام شده در فرودگاه سردار جنگل نسبت به سایر فرودگاه‌ها هزینه خوبی بوده است.

وی همچنین به رشد 25 درصدی آمار پروازهای و رشد 36 درصدی تعداد مسافران این فرودگاه اشاره و اظهار کرد: این رشد نشان دهنده این مطلب است که با تملک اراضی های اطراف فرودگاه، در سال های آینده نیز تعداد پروازها باز هم افزایش خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تملک اراضی یکی از مهمترین مشکلات اصلی فرودگاه سردار جنگل است که باید به عنوان یک پروژه ملی از سوی نمایندگان مجلس و استاندار و... تعریف شود، گفت: در غیر این صورت تا 10 سال آینده در فرودگاه سردار جنگل رشت برای افزایش پروازها به بن بست خواهیم رسید.

کریم آقایی در ادامه در تعریفی از فرودگاه‌های کشور، بیان کرد: فرودگاه های کشور به سه دسته هشت فرودگاه بین المللی، 18 فرودگاه مرز هوایی و بقیه فرودگاه ها داخلی تقسیم می شوند.

وی فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت را در دسته فرودگاه‌های مرز هوایی دانست و افزود: طبق قانون فرودگاه سردار جنگل رشت عنوان بین‌المللی ندارد ولی پروازهای بین‌المللی به صورت غیر برنامه‌ای و موردی در آن انجام می‌شود.

وی در ادامه در خصوص مسافرت هوایی اظهار کرد: پروازها از ایمنی بالاتری نسبت به سایر وسایل ناوبری همچون قطار و اتوبوس و.. برخوردار هستند.

کریم آقایی در حال حاضر تمامی هواپیماهای در حال تردد در فرودگاه سردار جنگل را برابر با استانداردهای و نظارت های هواپیمایی کشور عنوان کرد و افزود: از نظر تامین قطعات، هواپیماها یک عمر تقویمی دارند که در زمان تحریم نیز با مشکلات زیادی این کار را انجام می دادیم و اکنون نیز پس از برجام خیلی از این مشکلات بر طرف شده است.

وی در ادامه بحث تاخیر در پروازها را اجتناب ناپذیر دانست و اضافه کرد: 95 درصد از تاخیر پروازها به دلیل مشکلات جوی و یا نقص فنی به وجود می آید.

کریم آقایی با تاکید بر نقش آژانس‌های گردشگری در بالا رفتن پروازهای بین المللی خاطر نشان کرد: فرودگاه ها نقش اصلی و بسزایی را در توسعه فرهنگی، گردشگری و اقتصادی هر شهر دارند و نقش هفت درصدی  را در تولید ناخالص هر کشور را رقم می زنند.

وی همچنین از آمادگی فرودگاه سردار جنگل رشت در جذب سرمایه گذار برای ساخت هتل و ساختمان های تجاری خبر داد.

گفتنی است، در پایان مراسم ضمن تجلیل از خبرنگاران، از سطوح پروازی فرودگاه سردار جنگل نیز بازدید به عمل آمد.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil