جمعه 31 فروردین 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل : اگر بخش آموزش عالی برای خود کار کند و بهره‌بردار تجربه اش را در پیش بگیرد و سرمایه گذار نیز چنین وضعیتی را دنبال کند، نمی توان انتظار داشت کشاورزی به عنوان یک بخش پایه‌ای در اقتصاد کشور به رشد و بالندگی برسد.

پایین بودن سواد بهره برداران بخش کشاورزی و در نتیجه فراهم نبودن شرایط لازم در بهره برداران برای استفاده از فناوری های پیشرفته از قبیل اینترنت و ماشین آلات مُدرن از عوامل اصلی و چالش های مهم در عرصه ترویج و آموزش است.

برطبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران، از بیش از چهار میلیون بهره‌برداری که در کشور فعالیت می‌کنند،بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفرشان کمترین بهره‌ای از سواد نداشته و تنها به آموزه‌هایی اکتفا کرده‌اند که سینه به سینه از اجدادشان درباره تولید محصول به آنها ارث رسیده است.

البته از دو میلیون و ۶۳۰ هزار نفری که به‌عنوان کشاورزان باسواد شناخته می‌شوند، فقط ۲۰۸ هزار نفر از تحصیلات دانشگاهی برخوردارند و بقیه در نهایت تا مقاطع دیپلم و پیش‌دانشگاهی پیش رفته‌اند.

آمارها نشان می‌دهد که خراسان رضوی با ۳۳۷ هزار کشاورز،بیشترین تعداد فعالان را در خود جای داده و پس از آن مازندران با ۳۲۲ هزار نفر و گیلان با ۳۰۴ هزار نفر به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

باورپذیر بودن این مسئله کمی دشوار است، اما ۴۳۴ نفر از کشاورزان کشور سنی کمتر از ۱۵ سال دارند که ۸۸ نفر از آنها تا به حال رنگ مدرسه را به خود ندیده‌اند. این آمار در جایی به نقطه عطف نزدیک می‌شود که نشان می‌دهد بیش از ۱۷۵ هزار نفر از کشاورزان، مرز ۸۰ سالگی را رد کرده‌اند که ۱۴۰ هزار نفرشان بهره‌ای از سواد نبرده‌اند.

 

 

ایسنا

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil