جمعه 31 فروردین 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل :محمدسعید تسلیمی در همایش «تبیین جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد مقاومتی» که در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد، ویژگی جغرافیایی استان گیلان را منحصر بفرد دانست و اظهار کرد: گیلان استانی ساحلی است و امروز اقتصاد آب در دنیا مطرح می‌شود.

قائم‌مقام وزیر علوم با اشاره به پیش رو بودن بحران آب در آینده، افزود:‌ مناطقی از کره زمین که با خطر کم‌آبی مواجه هستند، علامت‌گذاری می‌شوند، زیرا در گذشته اعتقاد بر این بود که قرار گرفتن شهر در کنار راه موجب رونق آن می‌گردد، اما امروز هر شهری که کنار آب قرار دارد، رونق پیدا می‌کند.

وی با اشاره به جایگاه بخش خصوصی، سودمحوری و منفعت‌طلبی را ویژگی هک شده در اذهان دانست و اضافه کرد: اهتمام به حوائح و منافع عامه بر پایه ایده‌پردازی غیر منتظره باید مبنای تفکر نویت نسبت به بخش خصوصی و دولتی قرار بگیرد. در واقع بخش دولتی نیز موظف به اهتمام به حوائج و منافع عامه است.

تسلیمی با بیان اینکه بخش خصوصی بای حاشیه سودش را به حداقل برساند و کمتر به منافع شخصی چشم دوخته باشد، گفت:‌ اگر بخش خصوصی به حوائج عامه توجه کند و آن را مقدم بشمارند، عاقبت به خیر می‌شود.

وی کارآفرینان، سرمایه‌گذاران، بانک‌ها، صادرکنندگان مجوز و موسسات پولی و مالی را تسهیل‌گران و زمینه‌سازان اقتصاد مقاومتی با محوریت بخش خصوصی دانست و عنوان کرد: کارآفرینان سرآمدان اقتصاد مقاومتی و ذاتا خادم هستند.

تسلیمی اضافه کرد: خودمقاومتی و تاب‌آوری مردم نتیجه مشاهده نگاه یک‌سویه بخش دولتی یا خصوصی به مردم است. در واقع مردم با متانت و کرامت تاب‌آوری می‌کنند، اما نگاه بخش دولتی و خصوصی از یک دریچه واحد به آسایش و رفاه مردم، اقتصاد مقاومتی را شکل می‌دهد.

قائم‌مقام وزیر علوم هماهنگی نگرش‌ها و همخوانی روش‌ها را لازمه اقتصاد مقاومتی دانست که منجر به نوآوری استراتژیک در اقتصاد می‌شود و خاطرنشان کرد:‌ بخش دولتی و خصوصی باید به فصل مشترک برسند و مسئولیت واحد را احساس کنند.

وی با تاکید بر اینکه فرصت‌هایی وجود دارند که باید کشف شوند، افزود:‌فرصت‌هایی وجود دارند که باید به فعلیت برسند.

تسلیمی به بررسی طرح پیشنهادی «هدفمندی مجدد یارانه‌ها به مثابه گامی موثر در عمل به اقتصاد مقاومتی با محوریت بخش خصوصی» پرداخت و یادآور شد: سرمایه‌گذاری اجتماعی بخش خصوصی بر پایه تبدیل یارانه‌های ماهیانه مردم به سهام سرمایه‌گذاری در طول زمان ایجاد می‌شود.

قائم‌مقام وزیر علوم دولت، بخش خصوصی و تعاونی را ارکان سنتی اقتصاد دانست و عنوان کرد: نیازمند ظهور بخش نویت خصوصی – دولتی در اقتصاد هستیم.

وی هدفمندی موثر توسط بخش‌خصوصی را بسیار مهم دانست و تاکید کرد: سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای یارانه‌بگیران با محور ‌دریافت یارانه ماهیانه داوطلبان از دولت توسط بخش خصوصی به عنوان تضمین سرمایه‌گذاری، افزایش سهام و افزایش داوطلبان مشارکت‌کننده در طرح، گسترش دامنه سرمایه‌گذاری برای مردم توسط بخش خصوصی از رهگذر یارانه‌های ماهیانه و ترغیب جامع و دامنه‌دار انجام می‌گیرد لذا رسانه‌ها می‌توانند در جذب بیشتر یارانه‌ها کمک کنند.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil