شنبه 1 اردیبهشت 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل :دکتر سهراب عاقبتی گفت: تب‌خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی کشنده مشترک بین انسان و دام است که برای اولین بار در منطقه کریمه اوکراین اتفاق افتاد و چند سال پس از آن در کنگو شناسایی شد و با توجه به اینکه این بیماری با تب و خونریزی همراه است به نام تب خونریزی دهنده کریمه کنگو مشهور است که در دام بدون علامت بوده و صرفا با ایجاد یک تب خفیف طی 2 الی 7 روز دام را درگیر می کند و تشخیص این بیماری از روی ظاهر دام امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه این بیماری در انسان بیماری خطرناکی است که معمولا با تب آغاز می شود،اضافه کرد: داشتن حالت تهوع، بی اشتهایی، اسهال و استفراغ خونی، ضعف و درد شدید عضلانی و نهایتأ 3 الی 6 روز بعد، خونریزی زیرپوستی از جمله علائم وجود این بیماری در انسان است. 

این مقام مسئول ادامه داد: مهمترین عامل انتقال ویروس این بیماری کنه‌ها  هستند و از سایر راههای انتقال این بیماری میتوان به تماس با ترشحات، خون و بافت دام و یا انسان آلوده به بیماری اشاره کرد.

دکتر عاقبتی با تاکید براینکه تنها راه مبارزه با کنه‌های روی بدن دام و پیشگیری از بیماری مذکور، سم پاشی بدن دام و جایگاه نگهداری دام در فصل تکثیر و تزاید حشرات در فصول گرم سال حدقل 2 بار به فاصله 15 روزاست،تصریح کرد: دامداران به هیچ وجه نباید با دست کنه ها را از بدن دام جدا و یا له کنند، برای اینکه این عمل یکی از راه های انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است.

وی خاطرنشان کرد:انجام کشتارهای خارج از کشتارگاههای تحت نظارت دامپزشکی (کشتار غیرمجاز دام) در حاشیه شهرها و روستا بعنوان یک عمل مخاطره آمیز تلقی شده و مصرف چنین گوشت هایی و همچنین خون و ترشحات دامی که در محل کشتاردام باقی می ماند عامل انتقال بیماری است.

مدیرکل دامپزشکی استان توصیه کرد: ضروری است که شهروندان گوشت مورد نیاز را از مرکز عرضه تحت نظارت دامپزشکی که در 3 کشتارگاه صنعتی استان استحصال شده و به مدت 24 ساعت داخل پیش سردکن کشتارگاه نگهداری شده و مراحل جمود نعشی و عاری شدن از ویروس عامل بیماری تب کریمه کنگو را طی کرده، تهیه‌کنند.

وی اضافه کرد: گروههای در معرض خطر این بیماری شامل: دامداران، دامپزشکان، کارگران کشتارگاه ها و قصاب ها بوده که این افراد باید در زمان کار ضمن رعایت نکات بهداشتی از لباس کار، دستکش، عینک و چکمه مناسب استفاده کنند و سلاخان و کارکنان کشتارگاه بایستی در حین کار از خوردن و آشامیدن پرهیز کنند.

عاقبتی گفت:جهت از بین بردن و مبارزه با انگلهای خارجی دام و پیشگیری از وقوع بیماری های دامی و مشترک از ابتدای سالجاری تاکنون در سه ماهه اول سالجاری،  85 هزار راس دام و 328 هزار متر مربع جایگاه دامی را سمپاشی کرده است.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil