سه شنبه 28 فروردین 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل : علی مقصودی، شهردار منطقه 4رشت پاکسازی نمادین تالاب عینک از سنبل آبی را اقدامی موثر در جهت جلوگیری از خشکیدگی این تالاب عنوان کرد و گفت: سنبل آبی گیاه میلیون دلاری است و این بدان معنی نیست که ارزش اقتصادی بالایی دارد،بلکه در دنیا هم اکنون برای نابودی آن میلیون‌ها دلار خرج می‌شود.

وی زیست توده سنبل آبی 400 تا500 تن در هر هکتار (حدود 50برابر برنج است)عنوان کرد و افزود:این تکثیر پرسرعت موجب شده که گیاه سنبل آبی همانند سرطان منابع آبی ارزشمندی چون تالاب عینک را گرفتار کند.

شهردار منطقه 4 رشت با اشاره به اینکه ورود سنبل آبی به هر زیستگاه مصادف با نابودی آن اکوسیستم و تخلیه آن از هر موجودی به جز سنبل‌‌آبی خواهد بود،ادامه داد:اشغال حاشیه رودخانه‌ها،کاهش امکان ماهیگیری،ممانعت از کشتیرانی و توریسم،خسارت به تاسیسات الکتریکی نصب شده در این مکان‌ها بخشی از مشکلات حضور سنبل آبی در منطقه هستند.

علی مقصودی خاطر نشان کرد: طول عمر بذر سنبل‌آبی در داخل رسوبات 15تا 30 سال گزارش شده است و جوانه زنی تدریجی در طول سالهای متمادی سبب شده ریشه کنی و مبارزه با این علف هرز بسیار دشوار باشد و به همین دلیل لازم است برای نابودی کامل این گیاه از منابع آبی مناطق مسئولین کشوری نگاه ویژه‌تری به این امر در استان داشته باشند. 

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil