جمعه 31 فروردین 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل: قربانعلی محمدپور امروز در حاشیه مراسم مبارزه مکانیکی با سنبل آبی در تالاب عینک رشت گفت: سنبل آبی خطرناک‌ترین گیاه دنیا است.

وی اضافه کرد:این گیاه غیربومی که وارد منابع آبی استان شده است موجب خفگی موجودات زنده درون تالاب‌ها می‌شود.

محمدپور ادامه داد: در دنیا از سه روش بیولوژیکی،مکانیکی و شیمیایی برای نابودی این گیاه استفاده می‌کنند که در حال حاضر در گیلان فقط از روش مکانیکی برای از بین بردن سنبل‌آبی بهره‌مند هستیم.

وی خاطرنشان‌کرد:مبارزه شیمیایی با گیاه سنبل آبی در دست مطالعه است و متخصص زیست محیطی در حال بررسی چگونگی نحوه اجرای آن هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به اینکه سنبل آبی برای زیستگاههای اصلی خود در آمریکا مشکلات ایجاد کرده است،تصریح کرد:قدرت این گیاه موجب شده که نابودی‌اش دشوار باشد.

محمدپور برگزاری نمادین جمع آوری سنبل‌آبی از تالاب عینک را گامی موثر در جهت آگاه‌کردن مردمی که اقدام به خرید این گیاه از سودجویان می‌کنند، دانست و گفت:سال گذشته 320هکتار از تالاب انزلی از وجود سنبل آبی پاکسازی شد و اقدامات مستمر برای نابودی کامل این گیاه همچنان ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه سازمان های مردم نهاد در پاکسازی این گیاه از تالاب‌های استان همکاری خوبی داشتند،خاطر نشان‌کرد: اخیرا به ما گزارش شده است که برخی  آبگیرهای شهرستان شفت و لنگرود به حضور و رشد گیاه سنبل آبی گرفتار شده اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به اینکه رشد گیاه سنبل آبی یک بحران جدی در استان است،گفت: در کارگروه پدافند غیرعامل استان مقرر شده است 150نفر از نیروهای سپاه برای مبارزه با سنبل بی به کمک نیروهای حفاظت محیط زیست گیلان بشتابند.

وی با اشاره به اینکه تالاب عینک از نظر زیست محیطی به 4بخش تقسیم می شود،تصریح کرد: تا کنون یک بخش این تالاب درگیر گیاه سنبل آبی شده است و باید از همه پتانسبیل استان استفاده کرد تا به دیگر بخش ها راه پیدا نکند.

محمدپور از مسئولین استان خواست تا نسبت به جلوگیری از ورود نوخاله های ساختمانی و همچنین فاضلاب های خانگی به تالاب عینک نیز وارد عمل شوند تا این اکوسیستم ارزشمند تبدیل به مکانی زیبا برای تفرج مردم و مسافرین رشت شود.

 

 

ایسنا

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil