جمعه 7 اردیبهشت 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل: محمدعلی نجفی، استاندار گیلان در نشست شورای کشاورزی استان که در پژوهشکده چای شهرستان لاهیجان برگزار شد، با بیان اینکه اگر در بحث تحقیقات و برنامه ریزی فکر، دقت و اندیشه نکنیم تمام فعالیت های ما هدر می رود، افزود: معتقدم در شورای کشاورزی باید به صورت تخصصی ورود کنیم چراکه این فرایند، می تواند به بهبود امور کمک شایانی کند.

وی با یادآوری این مطلب که پیشتر در حوزه کشاورزی بین تحقیقات و اجرا فاصله زیادی وجود داشت، ادامه داد: خوشبختانه ظرفیت های بالایی در بخش های مختلف کشاورزی بویژه بین مراکز تحقیقاتی و نیروهای مجرب و کارآمد وجود دارد که باید از اینها به بهترین شکل ممکن بهره گرفت.

استاندار گیلان با تاکید بر این مطلب که نباید در این گونه نشست ها تنها به آمار و ارقام بسنده کرد، گفت: معتقدم در برگزاری این نشست ها، باید به نقاط ضعف و چالش ها نیز پرداخته شود که می تواند ما را در نتیجه گیری و بهبود فرایند کار کمک کند.

نجفی با تاکید بر این مطلب که چای و برنج به عنوان دو محصول راهبردی استان بسیار حائز اهمیت هستند، افزود: از آنجایی که این دو محصول برای ما حیاتی است، باید بیشتر به آنها پرداخته شود.

وی ادامه داد: با وجود اینکه از این دو محصول حمایت خوبی صورت گرفته، با این حال در حوزه آبیاری تحت فشار نتایج ملموس و عینی مشاهده نکرده ام که باید در این زمینه به جدیت کار شود.

برداشت مکانیزه برنج در 170 هزار هکتار از شالیزارهای گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در این نشست، از برداشت برنج بصورت مکانیزه طی امسال در سطح 170 هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان خبر داد.

علیرضا شعبان نژاد یادآور شد: سال گذشته طرح تسطیح و یکپارچه سازی اراضی در 9 هزار و 750هکتار از اراضی شالیزاری استان در 120 روستا و در قالب 70 پروژه انجام گرفت.

وی افزود: در سال جاری نیز 25هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان مشمول این طرح قرار می گیرند.

وی همچنین بر لزوم ممنوعیت واردات برنج خارجی تا پایان آذرماه در کشور تاکید کرد و گفت: باید شرایطی فراهم شود تا کشاورزان طی این مدت، بدون دغدغه محصول خود را در بازار به فروش برسانند.

پرداخت بیش از 110 میلیارد ریال تسهیلات به چایکاران

رئیس سازمان چای کشور نیز در این نشست، افزایش تقریبی دو برابری یا صددر صدی نرخ تضمینی خرید برگ سبز چای، حمایت مالی و مفید از چایکاران و راه اندازی صندوق حمایت از صنعت چای کشور را از اقدامات بزرگ دولت تدبیر و امید در راستای حمایت از چایکاران طی سه سال اخیر اعلام کرد.

محمدولی روزبهان با بیان اینکه صندوق حمایت از صنعت چای با سرمایه گذاری 400 میلیارد ریالی با 42هزار عضو تاسیس شده، افزود: در این مدت بیش از 110 میلیارد ریال تسهیلات با کارمزد چهار درصد پرداخت شده است.

محمدصادق حسنی جوریابی یکی از نمایندگان شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون کشاورزی و همچنین ذبیح الله نیکفر نماینده مردم شهرستان های لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست، دیدگاه های خود را مطرح کردند.

گفتنی است؛ شهرستان لاهیجان در 40 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است. استان گیلان حدود 400 هزار هکتار اراضی باغی و زراعی دارد که از این میزان، 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری است.

 

 

ایرنا

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil