پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل : حجت شعبان‌پور امروز در جلسه محیط‌زیست استان با اشاره به این‌که مجموعه مدیریت ارشد استان تماماً یک مجموعه محیط زیستی هستند، گفت: بحث تالاب انزلی و مشکلات پیش روی آن با توجه به حجم زیاد ورود پساب‌های خانگی و صنعتی به شدت نگران‌کننده است.

وی افزود: زمزمه‌هایی از سوی مجامع محیط‌زیستی بین‌المللی به گوش می‌رسد که اسم این تالاب از فهرست کنوانسیون رامسر خارج شود و این برای آینده گردشگری استان بسیار خطرناک است و تبعات منفی اقتصادی و محیط‌زیستی آن به شدت روی زندگی جوامع محلی استان تاثیر خواهد گذشت.

شعبان‌پور با اشاره به این‌که نگاه مثبت و همراه با توجه به مسایل محیط‌زیست در استان گیلان باعث شده است تا اجماع عمومی برای رفع مشکلات عدیده محیط‌زیستی استان از جمله مسأله پسماند و تالاب انزلی بوجود بیاید، ابراز امیدواری کرد ماحصل این جلسه و جلسات مشابه آن بتواند راهگشای مسایل محیط‌زیست کشور در آینده خیلی نزدیک باشد.

گفتنی است، تالاب انزلی از جالب‌ترین و بزرگترین زیستگاه‌های طبیعی جانواران ایران محسوب می‌شود و هر ساله پذیرای تعداد زیادی از پرندگانی است که از سوی کشورهای همسایه شمالی به ایران می‌آیند.

تالاب انزلی به دلیل موقعیت جغرافیایی از نظر میزان بالای رطوبت و آب با هیچ یک از تالاب‌های ایران قابل مقایسه نیست.

این تالاب محل تخم‌ریزی آبزیان و پناهگاه و مأمن پرندگان بومی و مهاجر است.

در داخل تالاب جزایر زیبایی وجود دارد و دو شهر زیبای بندرانزلی و آبکنار در ساحل آن قرار دارند. تالاب انزلی با وسعت ۱۸۰ تا ۲۰۰ کیلومتر مربع حکم تصفیه‌خانه را برای رودخانه‌هایی دارد که به دریای خزر می‌ریزد.

 این تالاب با بیش از ۱۰۰ گونه پرنده ۵۰ گونه ماهی صدها گونه موجودات گیاهی اکوسیستم کم نظیری دارد.

تالاب انزلی از سال ۱۳۵۴ جزو تالاب‌های بین‌المللی تحت حفاظت شد و مهم‌ترین منبع تکثیر و تولید ماهیان خاویاری و استخوانی دریای خزر است. تالاب بین‌المللی انزلی از سالیان دور هر سال پذیرای مسافران بیشمار داخلی و جهانگردان خارجی است.

مرداب انزلی از آن‌جایی که یک تالاب بین‌المللی ثبت شده است، هم‌اکنون در فهرست مونترآل قرار گرفته‌ است.

قرار گرفتن در این فهرست به معنای این است که «تالاب در حال خشک‌شدن است و به مراقبت نیاز دارد.

 

ایسنا

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil