جمعه 10 فروردین 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل : وحید طیفوری، معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان ظهر امروز در جلسه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان با اشاره به اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن همزمان با سراسر کشور در پاییز امسال در استان اظهار کرد: سوم مهر تا 24 آبان‌ماه امسال سرشماری اینترنتی عمومی نفوس و مسکن در گیلان اجرایی می‌شود.

وی مرحله دوم سرشماری عمومی نفوس و مسکن را از 25 مهر تا 25 آبان‌ماه امسال به صورت مراجعه حضوری عنوان کرد و افزود: آمارگیران به منظور جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از تبلت برای خانوارهایی که پرسشنامه اینترنتی را تکمیل نکردند، مراجعه می‌کنند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان با بیان اینکه اجرای سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 طبق فرآیندی اجرا می‌شود، تصریح کرد: سوم تا 24 مهرماه امسال افراد با مراجعه به سایت سرشماری و تکمیل اطلاعات و دریافت و حفظ کد آماری خود اقدام می‌کنند.

طیفوری، سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395 را سرشماری ترکیبی و بسیار پیچیده خواند و بیان کرد: طراحی و یکپارچگی داده در روش مذکور وابسته به اجرای دقیق و منطبق بر استانداردها و قوانین تعیین شده، است.

وی به پنج روز آخر سرشماری به منظور دسترسی آمارگیران به خانوارهای غایب اشاره کرد و گفت: در روزهای مذکور مراجعه مامور و امکان سرشماری اینترنتی وجود دارد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان با اشاره به اینکه مراجعه مستقیم ماموران آمارگیر در فاصله زمانی 25 مهر تا 25 آبان‌ماه به منظور دریافت کد آماری خانوارهایی که به صورت اینترنتی تکمیل کردند انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: تکمیل آمار خانوارهای دیگر با تبلت و همچنین توزیع اطلاعیه خانوار غایب برای خانوارهایی که حضور ندارند، در مدت مذکور تعیین شده است.

طیفوری به روش اجرای سرشماری اینترنتی اشاره کرد و یادآور شد: امروزه علاقه به استفاده از اینترنت در زندگی روزمره و فعالیت‌ها به طور فزآینده‌ای به عنوان روش ارتباطی بین شهروندان در حال افزایش است.

وی ادامه داد: بررسی روش‌های جمع‌آوری داده در سرشماری‌های جمعیت در کشورهای مختلف نشان می‌دهد، سرشماری اینترنتی برای کشورهای پر جمعیت و گسترده مقرون به‌صرفه است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان با بیان اینکه کشورهای آمریکا، سنگاپور، سوئیس، اسپانیا، کانادا، استرالیا، نیوزلند و کره جنوبی در سرشماری اینترنتی پیشگام هستند، اظهار کرد: نرخ پاسخ در کشورهای مذکور متفاوت است.

طیفوری به چالش‌های اجرای سرشماری اینترنتی اشاره کرد و افزود: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در روش مذکور، زیرساخت‌های آن است.

وی متذکر شد: اینکه در یک زمان مشخص چه تعداد از افراد بتوانند به صورت همزمان به وب‌سایت سرشماری دسترسی داشته باشند، حائز اهمیت است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان با اشاره به اینکه تبلیغات ناکافی از چالش‌های اجرای سرشماری اینترنتی محسوب می‌شود، بیان کرد: مشکلات هماهنگی با ماموران سرشماری، مشکلات مربوط به امضای الکترونیکی، نبود انگیزه برای پر کردن پرسشنامه‌ها، نبود دسترسی بسیاری از خانوارها به اینترنت و مشکلات فنی و زیرساختی از مشکلات دیگر روش مذکور است.

طیفوری به مزایای استفاده از اینترنت در سرشماری‌ها اشاره کرد و گفت: انجام سرشماری سریع‌تر و با کیفیت‌تر و همچنین ورود و بررسی اطلاعات به صورت برخط از مزایای استفاده از اینترنت در سرشماری‌ها است.

وی، صرفه‌جویی در مدت زمان پردازش داده‌ها را از جمله مزایای استفاده از اینترنت در سرشماری‌ها خواند و تصریح کرد: کاهش هزینه‌های حاشیه‌ای سرشماری و امنیت اطلاعات با استفاده از فناوری‌های رمزگذاری مدرن از مزایای استفاده از اینترنت در سرشماری‌ها محسوب می‌شود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان با بیان اینکه قابلیت انتخاب زمان از مزایای استفاده از اینترنت در سرشماری‌ها است، خاطرنشان کرد: ورود داده‌ها مستقل از محل جغرافیایی، تجهیز فرم‌ها به فهرست انتخاب و کدگذاری صحیح اطلاعات، جلوگیری از خطای ارسال داده‌های ناقص و نادرست به صورت خودکار و داشتن فضای کافی برای خانوارهای پر جمعیت از دیگر مزایای استفاده از اینترنت در سرشماری‌ها است.

 

 

فارس

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil