شنبه 1 اردیبهشت 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل : بینالی ییلدریم، نخست وزیر ترکیه ظهر امروز در یک نشست مطبوعاتی به همراه ژنرال خلوصی آکار رئیس ستاد فرماندهی ارتش ترکیه و 'افکان آلا' وزیر کشور ، درمقابل کاخ چانکایا در آنکارا ، افزود:مهمترین ویژگی این کودتا این است که مردم با کنشی سریع و گسترده شجاعانه بدون منتظر ماندن به اقدام نیروهای امنیتی این شورشیان را خنثی کردند.مهره های اصلی و مغز متفکر این شورش دستگیر شده اند.

ییلدریم افزود: 15جولای لکه ننگی برای دمکراسی ترکیه شد. از ملت غیور ترکیه که در قبال خیانتکا ران و عناصر دولت موازی مقاومت کردند ،تشکر می کنم.

نخست وزیر ترکیه ،شکست کودتا و پیروزی دمکراسی را به مردم کشورش تبریک گفت و از کشورهای همسایه که با محکوم کردن کودتا ، دولت قانونی این کشور را همراهی کردند ، قدردانی کرد.

وی افزود: بهترین پاسخ را مردم به کودتاگران دادند، 15 جولای از این پس عید دمکراسی ترکیه خواهد بود. از خداوند برای قربانیان این کودتای نافرجام طلب رحمت دارم. از نیروهای امنیتی که قهرمانانه جنگیده و بلای بزرگ را از سر ملت دور کردند، تشکر می کنم.

ییلدریم افزود: جای خوشبختی است که این شورش در قالب سلسله مراتب ارتشی نبود و در درون ارتش و از طرف عناصر وابسته به دولت موازی صورت گرفت. به فرماندهان و افسران ارشد که به هیچ وجه اجازه خودنمایی به شورشیان ندادند قدردانی می کنم از طرفداران احزاب سیاسی نیز تشکر می کنم. از نیروهای ویژه پلیس نیز صمیمانه تبریک می گویم که قهرمانانه ایستادندو این حمله را دفع کردند.

این رویداد نشان داد که مردم دیگر به هیچ بهایی نمی خواهند از دمکراسی دور شوند. شجاعانه در مقابل تانکها و خودروهای زرهی ایستاده و زیر تانکها خوابیده و از کشورهای دوست که با دولت اعلام همبستگی کردند تشکر می کنم.

وی افزود: عناصر این شورش در کنترل و دست نیروهای دولتی هستند و به اشد مجازات خواهند رسید. مردم بصیرت و بیداری و هوشیاری شایان تقدیری را از خود نشان دادند و اجازه ندادند دمکراسی در ترکیه به حاشیه رانده شود.

برای سرکوب کودتا 161 شهید و 1440 زخمی دادیم

ییلدریم گفت: بازگشت مردم به زندگی روزمره نشانه ای از اصالت این ملت است.کسانی که سلاح ملت را به روی ملت کشیدند خائن تر از پ.ک.ک هستند و برای سرکوب این کودتا 161 شهید و 1440 زخمی دادیم.

در این سخنرانی ، فکری ایشیک وزیر دفاع و بکیر بوزداغ وزیر دادگستری نیز در کنار نخست وزیر ایستاده اند.

نخست وزیر ترکیه در ادامه افزود: ما با بصیرت و دور اندیشی و رهبری اردوغان و حضور غیورانه مردم و پشتیبانی شایان تقدیر رسانه ها توانستیم این بلا را دفع کنیم.

2839 نفر از شورشیان دستگیر شدند       

بینالی یلدریم از دستگیری 2839 نفر از شورشیان خبر داد و از رسانه ها و نهادهای مدنی و احزاب سیاسی که جانب دمکراسی را گرفتند٬ قدردانی کرد.

از این پس بدون فوت وقت عناصر خائن در دورن دستگاه دولتی با عزم راسخ پاکسازی خواهد شد. 15 جولای عید دمکراسی بر مردم ترکیه مبارک باد. از مردم می خواهیم که با پرچم های خود در خیابانها باشند.

نخست وزیر ترکیه تاکید کرد که در مورد سرنوشت فرماندهان نیروهای سه گانه نگرانی نیست و سر کارهای خود بر می گردند.

وی در بخش پرسش و پاسخ با خبرنگاران افزود: دستگیری ها ادامه دارد و تمام نشده است. جرمی را که این خائن ها مرتکب شدند در قانون اساسی تعریف شده است. مجازات اعدام از نظام حقوقی ترکیه خارج شده است. مجلس ترکیه امروز در نشست فوق العاده تصمیمات مضاعف و تنظیمات حقوقی لازم را بررسی و تصویب خواهد کرد.

او حضور رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به عنوان فرمانده کل قوا در ترکیه و اقدام شجاعانه وی درسفر به استانبول و قرار گرفتن در میان مردم را در سرکوب آشوبگران ٬ بسیار تعیین کننده ارزیابی کرد.

نخست وزیر ترکیه دوباره مردم ترکیه را به همدلی و همبستگی فراخواند.

نخست وزیر ترکیه را در این کنفرانس مطبوعاتی که به منظور اعلام سرکوب کودتاگران برگزار شد ، رئیس ستاد فرماندهی ارتش ترکیه که توسط کودتاگران گروگان گرفته شده بود و امروز با عملیاتی آزاد شد و همچنین وزرای کشور و دفاع و دادگستری همراهی می کردند .

بینالی یلدریم همچنین در مورد سرنوشت فرماندهان نیروهای سه گانه و 'فخری کاسیرگا' دبیرکل نهاد ریاست جمهوری که توسط کودتاگران ربوده شده بود، گفت: کاسیرگا آزاد شده و فرماندهان در امنیت هستند.

فتح الله گولن سرکرده گروه تروریستی است

نخست وزیر ترکیه گفت: رویدادهای شب گذشته توسط گروه تروریستی به سرکردگی فتح الله گولن انجام شده و کشوری که از این شخص حمایت کند دوست ترکیه نخواهد بود.

گفتنی است که فتح الله گون بیش از 15 سال است در پنسیلوانیای آمریکا به صورت خود تبعید زندگی می کند.

 

ایرنا

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil