جمعه 10 فروردین 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل : کیوان محمدی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان در نشست مشترک با مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت طرح آمایش سرزمین و مراحل مطالعات انجام شده تاکید کرد.

وی با بیان اینکه در طرح آمایش سرزمین سه عامل فعالیت، زمان و مکان برای گستره زمانی 20 ساله تدوین می شود، اظهار کرد: برنامه ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت می تواند یاریگر همه مسئولان و مدیران در امر توسعه و پیشرفت منطقه و کشور باشد.

وی اضافه کرد: از لحاظ منطقی ابتدا باید طرح آمایش ملی تهیه و ابلاغ شود و بعد استان ها بر اساس آن طرح توسعه خود را سامان دهند.

محمدی با اشاره به طرح آمایش استان توسط کارشناسان دانشگاه از حدود دو سال قبل ادامه داد: پس از ارزیابی ها و بررسی های انجام شده توسط کارشناسان سازمان و دانشگاهیان، باتوجه به تغییر شرایط، نیاز به بازنگری در برخی موارد احساس می شود.

وی در ادامه از تقدیم طرح اولیه مطالعات آمایش به نمایندگان مجلس استان از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان جهت دریافت نظرات خبر داد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با بیان اینکه سناریوهای طراحی شده تحت تاثیر سیاست های کلان ملی است، افزود: در این بین نقش نمایندگان برای توسعه استان تعیین کننده است.

وی تصریح کرد: در طرح آمایش، توسعه استان با توجه به شاخص های ملی و منطقه ای تهیه شده و فعلاً تمرکز روی وضع موجود است؛ اما با توجه به شرایطی مانند اتمام راه آهن قزوین- رشت-انزلی- آستارا و یا افتتاح اسکله های منطقه آزاد انزلی سیاست گذاری ها دچار تغییر خواهد شد که در آمایش آینده نگری وضعیت آینده استان نیز لحاظ خواهد شد.

وی یادآورشد: مباحثی که برای نمایندگان عرضه خواهد شد، حاصل کار دانشگاه گیلان و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان است.

محمدی تصریح کرد: دیدگاه ما بر این است که از تجربه نمایندگان، مدیران و فرمانداران استان با عنایت به آشنایی و شناختی که بر شهرستان های خود دارند، برای طرح آمایش سرزمین به عنوان زیربنای برنامه ریزی برای برنامه ششم و برنامه های بعدی توسعه بهره مند شویم.

وی ادامه داد: این مباحث قطعاً به تقویت مبانی طرح کمک می کند و در تصمیم گیری مدیران ارشد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

محمدی خاطرنشان کرد: تاکنون چند استان طرح آمایش خود را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارائه دادند و طرح آمایش استان گیلان هم در مراحل پایانی قرار دارد اما هدف ما براین است که طرح ارسالی به تهران حاصل اتفاق نظر و تصمیم مجموعه نمایندگان، فرمانداران، مدیران ارشد و صاحب نظران استان باشد.

وی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی خواست تا دیدگاه ها و نظرات خود را که در جهت اصلاح و تکمیل طرح دارند، ارائه نمایند.

وی با بیان اینکه اکنون در مرحله دریافت پیشنهادات طرح آمایش سرزمین هستیم و رسیدن به مرحله قانون شدن نیازمند زمان است، ادامه داد: پس از ارائه طرح استان ها، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور طرح آمایش ملی را تدوین و جهت قانونگذاری تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد کرد و به تبع آن استان ها مکلف به اجرای آن می شوند.

اجرای طرح آمایش سرزمین روند توسعه استان را تسهیل می بخشد

مهرداد بائوج لاهوتی، رئیس مجمع نمایندگان گیلان هم در این نشست در سخنانی ضمن قدردانی از اقدامات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان در خصوص طرح آمایش سرزمین گفت: اجرای این طرح روند توسعه استان را تسهیل می بخشد.

وی با بیان اینکه طرح آمایش، برنامه ای مشخص است که بدانیم برای استان چه کارهایی انجام دهیم، افزود: البته این به معنای آن نیست که پیش از این چنین چیزی نبوده، اما در قالب یک برنامه مصوب در برش استانی و شهرستانی مسیر راه برای بخش های مختلف گردشگری، حمل و نقل و درمان، مسائل اساسی و زیربنایی و... مشخص می شود.

لاهوتی عدم پایبندی را بزرگترین مشکل در مطالعات آمایش سرزمین تاکنون برشمرد و گفت: خوشبختانه همه روسای قوای سه گانه و در راس آنها مقام معظم رهبری تاکید ویژه ای بر انجام این کار دارند.؛ لذا همه می بایست به مطالعات آمایش سرزمین پایبندی داشته باشند که البته همه به فهم مشترک در استان در این خصوص رسیده ایم.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر سرزمین می تواند متناسب با ظرفیتش در آمایش تعریف شود، ادامه داد: در این صورت نمایندگان بهتر خواهند دانست چه چیزی را از وزرای هربخش مطالبه نمایند.

وی گفت: متاسفانه فرصت های بسیاری طی برنامه های اول و دوم در گیلان از دست رفت و دچار عقب ماندگی در برخی بخش ها از جمله صنعت شدیم.

وی خاطرنشان کرد: برای پیشرفت و توسعه گیلان باید سطح توقعات را بالا برد و ما نمایندگان در این امر یاریگر شما خواهیم بود.

لاهوتی کشاورزی، صنعت و گردشگری را سه محور توسعه در گیلان دانست و اظهار کرد: باید ببینیم برای این سه محور چه برنامه ای داریم.

وی افزود: در بحث اقتصادی کردن کشاورزی، جبران عقب ماندگی صنعت، توسعه و رونق گردشگری و توجه بیش از پیش به محیط زیست می بایست برنامه ریزی استراتژیک شود.

وی با بیان اینکه علاوه بر راه آهن قزوین- رشت، ایجاد مسیر راه آهن رشت- قائمشهر هم در توسعه گیلان موثر خواهد بود، تصریح کرد: در جلساتی که با رئیس جمهوری داشتیم، بحث اتصال راه آهن به رشت به قائمشهر مطرح شد که ایشان موافقت خود را با این موضوع اعلام داشتند.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان مچنین پیشنهاد کرد که به منظور آمایش سرزمینی در برش شهرستانی طی دو هفته آینده جلساتی با حضورنمایندگان، فرمانداران و نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان در هریک از شهرستان های استان برگزار شود.

 

ایرنا

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil