شنبه 1 اردیبهشت 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل : مجلس نمایندگان آمریکا همزمان با یک سالگی «برجام»، دو لایحه را با مضمون اعمال تحریم های جدید علیه برنامه موشکی ایران، حمایت از تروریسم و ممانعت از دستیابی این کشور به چرخه دلار و سیستم مالی آمریکا از تصویب گذراند.

این اقدام نمایندگان اکثرا جمهوریخواه آمریکا که در حال حاضر کنترل مجلس را به دست دارند، با هدف تضعیف دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری دموکرات این کشور و در حالی صورت گرفت که وی التزام خود به توافق هسته ای ایران را به عنوان دستاورد دوران ریاست جمهوریش اعلام کرده است.

اوباما پیشتر گفته بود که هر لایحه ای که به ضرر برجام تمام شود وتو خواهد کرد از جمله لایحه ای که روز گذشته با مضمون ممنوعیت خرید آب سنگین راکتور «اراک» به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا رسید.

هر سه لایحه ضد ایرانی با نسبت ۲۴۶ رای موافق به ۱۸۰ رای مخالف از تصویب مجلس گذشت – رقمی که با دو سوم آراء لازم برای خنثی کردن حق وتوی اوباما فاصله زیادی دارد.

نمایندگان جمهوریخواه در توضیح چرایی ارائه لوایح پیشنهادی می گویند که قصدشان ارسال پیامی واضح به دولت ایران است مبنی بر اینکه اگر به توافق بین المللی اش پایبند نباشد با عواقب سنگینی روبرو خواهد شد.

از سوی دیگر، عده ای هم می گویند دلیل اصلی سنگ اندازی ها در مسیر برجام این است که مبادا در ماه های پایانی دوران زمامداری اوباما، وی بخواهد برای حفظ توافق هسته ای به عنوان میراث ریاست جمهوریش، زیادی به تهران آزادی عمل بدهد.

علیرغم تهدید اوباما به وتو کردن لوایح تصویب شده، اقدامات گاه و بی گاه جمهوریخواهان آمریکا آن هم در شرایطی که این کشور درگیر انتخابات ریاست جمهوریست، جو سیاسی را متلاطم و خاطر حزب دموکرات را آشفته می کند.

 

 

مهر

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil