پنج شنبه 9 فروردین 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل سیامک جولایی  اظهار کرد: سیل اخیر به ما هشدار داد که در چه خانه‌های غیرایمنی زندگی می‌کنیم. وسط رودخانه، ساختمان چندین طبقه می‌سازند که با یک سیل تمام مردم را آب می‌برد.

وی با انتقاد از کیفیت ساخت و سازها در کشور افزود: وقتی دلالان بخش ساخت و ساز به ریش مهندس ساختمان می‌خندند و برای تخصص تره خرد نمی‌کنند، بود و نبود مهندسان فرقی ندارد. نتیجه‌اش این می‌شود که با جان مردم بازی می‌کنند.

رییس سابق کانون مهندسان معمار دانشگاه تهران با اشاره به دوران ریاستش در این کانون خاطرنشان کرد: در آن زمان بیانیه دادیم و گفتیم تا وقتی که به ساختمان به عنوان کالا نگاه شود این وضعیت عوض نمی‌شود و بخش مسکن هم‌چنان از آسیب‌هایی همچون تورم، رکود و کیفیت نازل خانه‌ها رنج خواهد برد.

جولایی، با بیان این‌که ساخت و سازهای غیرمجاز در بسیاری از نقاط در حال صدمه زدن به محیط زیست کشور است، ادامه داد: با خشکاندن درخت‌ها خانه‌سازی می‌کنند. بسیاری از شالیزارها تبدیل به ویلاهایی شده‌اند که با یک باد می‌لرزند؛ چه برسد به سیل. آن‌وقت ما به دنبال این هستیم که قیمت مسکن گران شد یا ارزان. رونق از نظر من یعنی این‌که فارغ‌ التحصیلان به بخش مسکن وارد شوند، قیمت‌ها کاهش یابد و زمین‌خواری برچیده شود.

وی، بخش مسکن را دچار بیماری دانست و گفت: این بیماری به آسانی درمان نمی‌شود. نفع کشور در این است که قیمت زمین بخصوص زمین‌هایی که از سوی نهادهای اجتماعی و دولتی ساخته می‌شود نباید بالا برود. در آن صورت ساخت و ساز در مقام اصلی خود قرار می‌گیرد. اما متاسفانه هم‌اکنون دلالی زمین و مسکن حرف اول را در این بخش می‌زند.

چندی پیش بر اثر وقوع سیل در مازندران از جمله شهرستان سوادکوه تخریب چندین خانه، یک دهانه مغازه، ریزش یک ساختمان ۶ طبقه، تخریب پل‌ها و راه‌های ارتباطی، شکستن آسفالت خیابان‌های در کنار بستر رودخانه و نفوذ آب به درون خانه‌ها صورت گرفت.

 
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil