سه شنبه 28 فروردین 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل :محمد احمدی پور  با اشاره به حدود 280 کیلومتر نوار ساحلی در 9 شهرستان گیلان افزود: امسال 40 طرح سالم سازی دریا در استان داریم که نزدیک به 60 کیلومتر را تحت پوشش قرار می دهد.
وی با بیان اینکه تا سال 93 فقط 33 طرح سالم سازی دریا در استان داشتیم، اظهار کرد: در آن سال به پیشنهاد استاندار گیلان طرحی به وزارت کشور اعلام و مورد تصویب هیات دولت قرار گرفت که برای نخستین بار، استان های شمالی برای طرح های سالم سازی از اعتبار ملی برخوردار شدند.
احمدی پور یادآور شد: بر همین اساس در سال 93، 130 میلیارد ریال برای استان های مازندران، گلستان و گیلان اختصاص یافت که سهم این استان از این اعتبار، 55 میلیارد ریال بود.
وی ادامه داد: از این مبلغ، حقوق ناجیان به طور کامل پرداخت و 20 میلیارد ریال نیز برای بهسازی طرح های موجود هزینه شد.
احمدی پور خرید تجهیزات از جمله 20 جت اسکی، 10 قایق نجات ، 11 موتورسیکلت، تجهیزات اسکان امداد گران در 50 نقطه و خرید تجهیزات برای ناجیان غریق را از دیگر هزینه کردهای مربوط به اعتبار اختصاص یافته برای طرح های سالم سازی دریا عنوان کرد.
معاون استاندار گیلان خاطرنشان کرد: در یک مرحله هشت میلیارد ریال و در چند روز اخیر نیز شش میلیارد و 500 میلیون ریال به عنوان حقوق ناجیان غریق به آنان پرداخت شده است.
احمدی پور افزود: تاکنون دست کم هر ناجی غریق حدود 10 میلیون ریال از حقوق خود را دریافت کرده که مابقی آن نیز در کوتاه ترین زمان پرداخت می شود.


احمدی پور با اشاره به نقش مهم ناجیان غریق در کاهش شمار غرق شدگان در استان تصریح کرد: در سال های اخیر هیچ کدام از غرق شدگان در محدوده طرح های سالم سازی شنا نکرده بودند.
وی گفت: غیر از 60 کیلومتر نوار ساحلی تحت پوشش، طرحی را اجرا کرده ایم که بر اساس آن؛ تعدادی از ناجیان غریق، بخشی از نیروی انتظامی و هلال احمر در خارج از طرح ها مستقر شده اند.
احمدی پور ادامه داد: در همین راستا، 190 کیومتر از نقاط حادثه خیز که تحت پوشش طرح سالم سازی نبود، شناسایی شد و طی سه سال گذشته در مجموع 650 ناجی غریق، 600 نفر نیروی انتظامی و 300 نفر از امداد و نجات هلال احمر در این نقاط مستقر شدند.
وی اظهار کرد: این 650 ناجی غریق، یک هزار و 773 نفر را نجات دادند و در مجموع گیلان و مازندران سال گذشته، 35 درصد کاهش غرقی داشتند که این رقم در گیلان، کاهش 36 درصدی بوده است.
معاون استاندار گیلان بیان داشت: در سال های اخیر علاوه بر ساماندهی فرهنگی بر اشتغال، درآمدزایی و گردشگری خانوادگی طرح های ساحلی نیز به عنوان مولفه های پیشرفت توسعه استان توجه شده است.
وی با یادآوری اینکه مسئول ساماندهی سواحل در استان، استاندار و در شهرستان ها فرمانداران هستند، گفت: مصوبه هیات دولت در قالب دو ستاد ساماندهی استان و شهرستان تعریف شده است.
احمدی پور ادامه داد: به علت متنوع بودن کار در سواحل، کمیته ای هشت گانه در رابطه با ساماندهی سواحل داریم که از آن جمله می توان به کمیته های امور فرهنگی، زیست محیطی، امداد و نجات، زیرساخت ها، انتظامی و امنیتی، بهداشتی و خدمات رفاهی اشاره کرد.
وی با بیان اینکه 190 کیومتر از سواحل استان در محدوده 65 روستاست، گفت: این سواحل در واقع در محدوده 65 دهیاری قرار دارند از این رو، مسئولیت اداره سواحل را که بخشی از روستاهاست، به دهیاران واگذار کردیم تا منابع ملی، استانی و خاص به یک مدیریت واحد تزریق شود.
احمدی پور با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی در سواحل استان گفت: دهیاری ها می توانند در ایجاد اشتغال، درآمدزایی و رفع مشکلات زیست محیطی نقش موثری داشته باشند.
گیلان از چابکسر در شرق تا آستارا در غرب استان، حدود 280 کیلومتر نوار ساحلی دارد.
امسال 40 طرح سالمسازی با 80 شناگاه در 9 شهرستان استان وجود دارد.

 

ایرنا

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil