سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه اطلاع  رسانی نوداد گیل : محمدرضا مسیب زاده روز دوشنبه در نشست خبری اظهار داشت: در سی و سومین دوره مسابقات کشوری قرآن، عترت و نماز دانش آموزان که از دوم مردادماه در شهرهای شیراز و مشهد مقدس آغاز می شود، 990 دانش آموز پسر و 990 دانش آموز دختر در بخش مسابقات پژوهشی و 800 دانش آموز پسر و 400 دانش آموز دختر در مسابقات آوایی با یکدیگر به رقابت می پردازند.

وی یادآورشد: این مسابقات در مراحل اولیه و در بخش نماز شامل احکام، انشاء نماز و اذان، در بخش عترت شامل نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و مداحی و در بخش قرآن شامل قرائت، حفظ و مفاهیم قرآن کریم بود که دانش آموزان با هم رقابت کردند.

وی افزود: مسابقات پژوهشی در مرحله کشوری که شامل نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، احکام و تفسیر قرآن کریم است از دوم تا پنجم مرداد ویژه دانش آموزان پسر و هفتم تا دهم مرداد ویژه دانش آموزان دختر در شهر شیراز برگزار می شود.

مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین مسابقات آوایی ویژه پسران از 15 تا 18 مرداد و ویژه دختران از 20 تا 23 مردادماه در شهر مقدس مشهد برگزار خواهد شد.

مسیب زاده اظهار کرد: امسال با همکاری ستاد مرکزی اقامه نماز در نظر است طرح مبین یا یاوران نماز ویژه چهار هزار مدیر مدرسه برگزیده کشوری نیز برگزار شود.

وی اضافه کرد: این دوره آموزشی شامل مدیریت برنامه ریزی نماز، مبانی نماز شناسی، نماز و خانواده، تاثیر نماز در خانواده، شیوه های دعوت به نماز و تاثیر نماز در روحیه دانش آموزان است که مختص مدیران مدارس استان های تهران، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، مرکزی و قم در تابستان امسال برگزار خواهد شد.

مسیب زاده یادآورشد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده همچنین قرار است دوره آموزش ویژه ائمه جماعات مدارس عشایری نیز از 10 تا 13 شهریور در شهر نیشابور برگزار شود.

وی تعداد ائمه جماعات روحانی مدارس را 20 هزار نفر و غیر روحانی را 35 هزار نفر عنوان کرد و گفت: در مجموع در 55 هزار مدرسه سراسر کشور نماز جماعت برگزار می شود.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سه اصل حاکم بر فعالیت های پرورشی در سال تحصیلی آینده دنبال می شود، گفت: مدرسه ای کردن فعالیت ها، فراگیر بودن طرح ها و مشارکت جویی فعالیت ها این سه اصل را تشکیل می دهد.

 

* فعالیت های قرآنی آموزش و پرورش در سال گذشته

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه های سال گذشته بر اساس سه فعالیت محوری دنبال شد، گفت: در بخش قرآن، طرح حفظ موضوعی آیات قرآن کریم در کنار حفظ ترتیبی در دستور کار قرار گرفت و در این ارتباط هشت عنوان کتاب تهیه و به دانش آموزان ارایه شد.

مسیب زاده با اشاره به اینکه این طرح به تعداد مناطق استان و با انتخاب چهار مدرسه در هر منطقه اجرا شد، اظهار کرد: امسال سعی بر این است تا طرح حفظ موضوعی آیات در مدارس سراسر کشور به اجرا درآید.

وی افزود: در بخش عترت نیز طرح مصباح الهدی یا امام شناسی انتخاب و 28 عنوان کتاب در این رابطه تهیه شد و در اختیار دانش آموزان قرار گرفت.

مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در بخش نماز نیز طرح جامع توسعه و تقویت فعالیت های نماز در مراکز آموزشی به اجرا درآمد و 600 مرکز دارالقرآن نیز راه اندازی شد.

مسیب زاده در خصوص مدارس تخصصی قرآن نیز یادآورشد: اکنون دو هزار و 300 مدرسه تخصصی قرآن در دوره ابتدایی فعالیت دارند که به آنها اجازه داده شده است دو تا شش ساعت به عنوان مکمل فعالیت های قرآنی اختصاص دهند.

وی افزود: به دلیل کمبود اعتبارات سال گذشته به صورت متمرکز مجوزی به استان ها برای پرداختن به این امر داده نشد بلکه مقرر شد براساس ظرفیت هر مدرسه کلاس های قرآنی دایر شود.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil