جمعه 10 فروردین 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل :حجت الاسلام و المسلمین روحانی در نخستین نشست خبری پس از آغاز اجرای برجام تاکید کرد: از امروز برنامه هسته ای ایران با بهانه های واهی مواجه نیست و تامین کننده امنیت منطقه خواهد بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: بجای اینکه قطعنامه های سازمان ملل و شورای حکام اجرا شود، امروز در برابر قطعنامه ای هستیم که برجام را به عنوان مصوبه شورای امنیت سازمان ملل در برابر جهانیان قرار داده است.

روحانی گفت: از امروز بانک های ایرانی با بانک های بین المللی همکاری خواهند کرد.

رئیس جمهور اظهار داشت: ملت ایران ثابت کرد تعامل سازنده، درست است و ما می توانیم با دنیا تعامل کنیم.
روحانی گفت: از امروز روشن شد که کشور ما دارای قدرت بزرگ دیپلماسی است که خیلی ها در منطقه و جهان آن را باور نداشتند.
رئیس جمهور ادامه داد: خیلی از کشورهای منطقه باور نمی کردند که دیپلمات های ما قادرند با قدرت های جهانی پای میز مذاکره بنشینند و از حقوق ملت دفاع کنند. آنها فکر می کردند یا باید کلاه سر دیگران گذاشت و یا اینکه دیگران سر ما کلاه می گذارند.
روحانی با بیان اینکه این همه موفقیت ملت ما در سایه ایستادگی، مقاومت، وحدت و حمایت همه ارکان کشور حاصل شد، افزود: اگر وحدت ملی و انسجام ملی نبود و مردم در برابر فشارهای ظالمانه دیگران عقب نشینی می کردند، امروز شیرینی این پیروزی را حس نمی کردند.

رئیس جمهور گفت: اگر هدایت ها و حمایت های مقام معظم رهبری و چتر ولایت فقیه بر سر این ملت نبود، ما امروز در این نقطه نبودیم.

روحانی در ادامه، از مذاکره کنندگان کشورمان نیز تقدیر کرد و گفت: ما بهترین افراد سرآمد دیپلمات خود را به این عرصه فرستادیم و دیدید که موفقیت را برای مردم ما به ارمغان آوردند.

روحانی با اشاره به همزمانی روز اجرای برجام با سالروز فرار شاه از ایران، گفت: ما به موفقیت ملت خود باور داریم.

رئیس جمهور افزود: در همین تجربه چند ساعته امروز هزار ال سی در بانک های مختلف باز شد و نشان داد آنها که می گفتند، باور نکنید اشتباه می کردند.

روحانی گفت: امروز روزی است که ملت ما در سایه ایستادگی خود، دستاوردهای مجاهدتش را می بیند و لمس می کند. امروز آغاز جدید و فصل جدید در روابط ما با منطقه و جهان و در زمینه مسائل اقتصادی است.

روحانی گفت: ما نیازمند به استفاده از فنآوری های پیشرفته در جهان هستیم و باید کشورهای هدف برای صادرات تولیداتمان را به دست آوریم و آنچه که می تواند ما را به هدف برساند، تلاش و کوشش در زمینه حرکت و رونق اقتصادی و فراهم آوردن شرایط اشتغال برای جوانانمان است.
رئیس جمهور با اشاره به ارائه لوایح برنامه ششم توسعه و بودجه 95 به مجلس، افزود: انشاالله قدم به قدم در مسیر توسعه حرکت خواهیم کرد و نتایج این تلاش و کوشش را روز به روز در زندگی مردم خواهیم دید.

پس از سخنرانی روحانی، خبرنگاران دعوت شده به مراسم، سوالات خود را مطرح کردند.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات اخیر امریکا و اعمال تحریم های جدید به بهانه های حقوق بشر یا حمایت از تروریسم و نیز تاکید و تکرار این موضوع که هر زمان بخواهند، به سرعت تحریم ها را باز می گردانند، گفت: امروز شرایط تغییر کرده و بازگرداندن تحریم ها به شکل سابق، کار آسانی برای امریکا نیست.

رئیس جمهور افزود: امروز دیگر زمینه مناسب برای بازگرداندن تحریم ها فراهم نیست و در بین افکار عمومی هم خریدار ندارد.

روحانی درباره باقی ماندن اغلب تحریم های امریکا و نیز، احتمال زیر پا گذاشتن تعهدات در آینده، اظهار داشت: در رابطه با تحریم های امریکا، برای ما تحریم های ثانویه مهم بود. چراکه ما از قبل هم روابط اقتصادی گسترده ای با امریکا نداشتیم، اگرچه اکنون برنامه هایی برای فعالیت شرکت ها و صنایع امریکایی در ایران وجود دارد و ما هم آماده ایم که اگر امریکایی ها تکنولوژی و سرمایه گذاری بیاورند، با آنها همکاری کنیم، اما این احتمال وجود دارد که در آینده با مشکلاتی مواجه شویم و امریکائی ها برخلاف تعهداتشان در برجام، اقداماتی صورت دهند.

رئیس جمهور ادامه داد: یکی از مسئولیت های هیئت نظارت بر برجام، رصد دائمی این موضوع است و اگر مشکلی پیش آید، ما هم پاسخ خواهیم داد.

 

حجت الاسلام و المسلمین روحانی در بخش دیگری از سخنانش در نشست خبری امروز، با تقدیر از نهادها و سازمان های مختلفی که شرایط را برای موفقیت دیپلماتیک فراهم کردند، گفت: اگر بسیج، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و سایر نهادهای نظام نبودند و این مملکت را امن نگه نمی داشتند، مگر این موفقیت به دست می آمد؟

روحانی در ادامه، به تلاش دولت برای تحقق وعده هایش اشاره کرد و گفت: در این دو سال، در برخی از زمینه ها موفقیت های بزرگی به دست آمده اما در برخی زمینه ها نیز هنوز راه طولانی در پیش است و باید تلاش کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: خبرنگاران باید دنبال کنند و اگر من و دولت وعده ای دادیم، اجرای آن را بپرسند و پیگیری کنند.

روحانی در پاسخ به سوال دیگری درباره تحریم های غیرهسته ای امریکا و محدود بودن امکان فعالیت شرکت های امریکایی در ایران، اظهار داشت: امریکایی ها باید خودشان این موانع را بردارند. البته درباره فروش هواپیماهای مسافربری و صادارت برخی کالاها آنها موانع را برداشته اند. به نفع مردم امریکاست که مقامات این کشور مشکلاتشان را با ایران حل و فصل کنند. در گسترش فعالیت های اقتصادی میان ایران و امریکا، از نظر ما مانعی وجود ندارد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه سی سی تی وی چین، گفت: چین می تواند به عنوان اولین شریک تجاری ما در پسابرجام نقش موثری داشته باشد و مقدمات این کار در سفر رئیس جمهور چین به ایران فراهم خواهد شد.

روحانی با بیان اینکه برداشتن تحریم شرط لازم برای توسعه است اما شرط کافی نیست، تصریح کرد: امروز نوبت جوانان و کارآفرینانان که از این شرایط استفاده کنیم و برای رشد تولید و اشتغال تلاش کنیم.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دارابی، خبرنگار شبکه خبر درباره تاثیرات کوتاه مدت و بلندمدت اجرای برجام در حل و فصل مشکلات اقتصادی مردم اظهار داشت: بخشی از مشکلات اقتصادی به ویژه در زمینه فعالیت های بانکی در کوتاه مدت حل و فصل می شود و بطور قطع اجرای برجام تاثیر مثبتی در روند فعالیت های اقتصادی کشور می گذارد.

روحانی درباره علت سفر یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای به ایران نیز اظهار کرد: ما به عنوان یکی از اعضای آژانس، در چارچوب پادمان با آژانس همکاری می کردیم و از این به بعد هم بخش هایی از  پرتکل الحاقی را بصورت داوطلبانه اجرا می کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه شرایط هسته ای ما با قبل تغییر کرده است، افزود: غربی ها و شورای امنیت تا پیش از این می گفتند که فعالیت هسته ای ایران غیر قانونی است، اما اکنون دنیا حق ایران را به رسمیت شناخته و ما در این زمینه وارد همکاری های بین المللی شده ایم.


رئیس جمهور با بیان اینکه سایت فردو تبدیل به مرکز تحقیقاتی شده و ایران برای نخستین بار تبادل اقتصادی در زمینه هسته ای انجام می دهد، تصریح کرد: ما امیدواریم در این 8 سال (دوران محدودیت های فعالیت های هسته ای ایران در برجام) عملکردمان به گونه ای باشد که خیلی زودتر از 8 سال به توافقی برسیم که آنها اعلام کنند که تمام فعالیت های هسته ای ایران صلح آمیز است.

روحانی افزود: در آینده راکتور اراک مدرن سازی می شود و تحرکات ما در زمینه ای هسته ای بیشتر خواهد شد و روابطمان با آژانس هم بهتر می شود.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار یکی از جناح های سیاسی درباره انتخابات و روند قانونی احراز صلاحیت ها، گفت: فکر کنم باید از روش برجام در داخل استفاده کنیم. اطلاعات اولیه‌ای که به من داده‌اند، اخبار خوبی نبود. در مرحله نظارت برخی افراد احراز صلاحیت نشدند. بسیار امیدواریم که شورای نگهبان به این موضوع رسیدگی کند. به عنوان رئیس‌جمهور از تمامی اختیاراتم استفاده خواهم کرد.


رئیس جمهور در پایان نشست خبری خود که به مناسبت اجرایی شدن برجام انجام شد، گفت: من درود و سلام خود را تقدیم شهدای انقلاب، دفاع مقدس و به ویژه شهدای هسته ای می کنم و بار دیگر به مردم می گویم که این پیروزی تدبیر و دیپلماسی بود و می تواند پیروزی های دیگری را نیز نصیب کشور کند.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil