شنبه 1 اردیبهشت 1403

به گزارش گروه دریافت خبر پایگاه خبری تحلیلی نوداد گیل :منطقه گیلان، بخش مهمی از اقتصاد گیلان بر پایه کشاورزی، دامداری، صید ماهی و پرورش زنبور عسل و کرم ابریشم استوار است. کشت و تولید برنج از مهمترین محصولات کشاورزی استان است که از طعم بسیار خوبی نیز برخوردار است.  

رابینو، مستشرق انگلیسی، در سال ۱۹۱۱ نوشت: « برنج گیلان از مازندران و استرآباد بهتر است، و چرچیل و ابوت گفته‌اند که در میانه قرن نوزدهم گیلان مجبور بود برای تامین نیاز محلی خود از مازندران وارد کند. این دو دلیل اصلی داشت: اولاً زمینداران گیلان برای پاسخ به نیاز فزاینده بازارهای اروپایی، اولویت را به نوغان‌داری می‌دادند و این فقط در ۱۸۶۰ بود که به علت نابودی کرمهای ابریشم توسط مرض پبرین، کشاورزان به برنج روی آوردند؛ ثانیاً گیلان تا ابتدای قرن بیستم و احداث راه رشت-قزوین، که آن را به فلات ایران مرتبط کرد، از بقیه کشور ایزوله بود. مانند بسیاری از دیگر فعالیتها، تولید برنج در گیلان به دلیل نیاز بازار روسیه رونق گرفت. در ۱۸۹۲ هشت میلیون و 889هزار و 600 قران برنج از گیلان به روسیه صادر کرد».

 

با توجه به جمعیت ایران، در حال حاضر نیاز کشور به برنج، بیش از میزان تولید است و چندین سال است که برنامه ریزی‌های مختلفی برای خودکفایی برنج کشور تدوین شده است.

 

برنج گیلان رقیبی قدرتمند برای بهترین برنج‌های دنیا

 

برنج گیلان به دلیل برخورداری از کیفیت و طعم مناسب قابلیت دارد با بهترین برنج‌های دنیا رقابت کند و جزء محصولات صادارتی با ارزش افزده بالا قرار گیرد. بنابراین لازم است تمهیدات لازم برای رفع نقص‌های هر چند اندک این محصول اتخاذ و اقداماتی اساسی در این راستا انجام شود. یکی از مهمترین مشکلاتی که وجود دارد، نبود یکنواختی در دانه‌های برنج است.

در حال حاضر بیشترین رقم تولید شده برنج گیلان، رقم هاشمی است.

همچنین به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات برنج کشور، از آن‌جا كه برنج‌هاي محلي ايراني از ذخایر ژنتيكي ارزشمند ايران محسوب مي‌شوند، جمع‌آوري، حفظ و نگهداري و احيای اين ارقام در كلكسيون ملي ايران از ضروريات حفظ ذخایر ژنتيكي و ژرم پلاسم ملي برنج است.

 

برنج سفید گیلان باید یکنواخت شود  

در ادامه این گزارش آمده است، يكي از بزرگ‌ترين مشكلات كشور در توليد برنج سفيد، عدم خلوص برنج سفيد و غيريكنواختي آن است.

 بخش زيادي از اين عدم خلوص به‌دليل استفاده از بذور خود مصرفي توسط كشاورزان است. لذا با هدف خالص و يكنواخت سازي برنج سفيد و ترويج استفاده از بذور دارای برچسب تایید (ليبل‌دار) به جاي بذور خود مصرفي، براي اولين بار در كشور موسسه تحقيقات برنج كشور اقدام به خالص سازي و توليد بذور نوکلئوس و پايه‌اي ارقام محلي کرده است.

خالص سازي توليد ساير ارقام محلي برنج نيز در دستور كار اين موسسه قرار دارد.

باتوجه به برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده توسط معاونت زراعت وزارت جهاد كشاورزي، مقرر شده است كه توليد بذور ارقام مختلف در جهت كاهش استفاده از بذور خود مصرفي و ترغيب كشاورزان به استفاده از بذور گواهي شده و ليبل‌دار توسعه يابد.

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil